Blijft corona voor altijd in je lichaam?

Ik weet van bepaalde virussen dat ze latent aanwezig blijven in iemands lichaam (pfeiffer etc.). Geldt dat ook voor corona? Blijft corona voor altijd in je lichaam en zou dat betekenen dat je op willekeurige moment alsnog het virus in mogelijk besmettelijke concentraties kan uitscheiden?

3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Het genetisch materiaal van het coronavirus bestaat niet uit DNA, maar uit RNA, vertelt Kearney. In andere families van RNA-virussen, zoals het virus dat hepatitis C veroorzaakt, kunnen persistente infecties zelfs tientallen jaren na de oorspronkelijke besmetting nog leiden tot leverfalen of kanker. “Als er sprake is van langdurige persistentie, kunnen er gevolgen op de lange termijn zijn,” aldus Kearney. Voor COVID-19 is hierover nog niets bekend omdat deze ziekte zo nieuw is, maar dit moet wel worden onderzocht.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Mensen die besmet zijn, zijn na 1-2 weken weer virusvrij (want ze testen dan negatief in PCR testen).