Hoeveel procent beschermt een zelfgemaakt mondkapje?

Je ziet alle soorten mondkapjes op straat voorbijkomen, maar ik ben met name benieuwd in hoeverre een zelfgemaakt mondkapje beschermt ten opzichte van de wegwerpmondkapjes die je vrijwel in iedere supermarkt of drogist kunt kopen. Dus niet de medische variant die ze in de zorg gebruiken, maar degene voor particulier gebruik.

3 jaar geleden
fremar
3 jaar geleden
‘Wij zeggen steeds dat je speciale mondkapjes nodig hebt om jezelf en anderen te beschermen tegen het virus’, vertelt woordvoerder Coen Berends van het RIVM. ‘Het enige masker waarvan we zeker weten dat het helpt, is het FFP2-masker en dat hebben we dan ook opgenomen in onze aanbevelingen voor werken in de thuiszorg.’ Het zelf maken van mondkapjes lijkt de RIVM-woordvoerder ‘geen goed idee’: ‘De vraag is of het goed beschermt, hoe vaak je het moet vervangen en je moet weten hoe je een mondkapje gebruikt.’
‘Als het voorkomt dat je aan je mond zit, zou dat misschien wel helpen’, geeft Berends toe, ‘maar dan nog zouden wij het afraden: het geeft een gevoel van schijnveiligheid, waardoor je op andere vlakken onvoorzichtiger kunt worden. En stel je voor: je hoest in je zelfgemaakte mondkapje. Het is onduidelijk wat er dan aan speeksel in de stof van je mondkapje trekt, en wat het gevolg is als je vervolgens met je handen aan het mondkapje zit. Niet doen dus. Blijf de hygiënerichtlijnen volgen die het RIVM heeft opgesteld, zoals regelmatig wassen van je handen en wegblijven van kwetsbare groepen als je klachten hebt.’

Het beste antwoord

Dit is moeilijk te zeggen. Het materiaal dat gebruikt wordt is bepalend. Ook de afsluiting om de neus en rest van het gezicht is bepalend.Je moet dan nog wel kunnen ademen. Dit is dus niet zomaar aan te geven.