Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je een coronatest weigeren?

Stel, mijn werk vraagt bij terugkeer dringend of ik een coronatest wil doen. Ik heb op dat moment geen klachten of symptomen. Zou ik de coronatest dan mogen weigeren?

3 jaar geleden
3.2K
Amadea
3 jaar geleden
Vermoedelijk is de consequentie dan dat jij alleen thuiswerk mag doen.
tinus1969
3 jaar geleden
Is er een speciale reden dat je die test zou willen weigeren?
TurfGraver
3 jaar geleden
Nee, je werkgever kan je niet verplichtingen een test af te nemen.
Je moet je echter wel aan de adviezen van de overheid houden.
Deze kunnen wel gevolgen hebben (thuisquarantaine) hebben waar je werkgever niet voor op hoeft te draaien.
crispy
3 jaar geleden
Het ontbreekt hier wel aan omstandigheden. Voor een leraar gelden nu eenmaal andere regels dan voor iemand die op kantoor werkt en daar een eigen kamer heeft.
Als een werkgever belangrijke redenen heeft om dat aan je te vragen (omdat je regelmatig contact hebt met collega's of klanten/patiënten of zo) dan vraag ik me af waarom je dat zou willen weigeren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, je mag de coronatest weigeren. De test is voor iedereen op vrijwillige basis. Er kunnen wel gevolgen zijn bij het weigeren van de test. Deze kunnen door de werkgever opgesteld zijn, afhankelijk van de aard van het bedrijf.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Aanvulling op het eerste, goede antwoord: je bent nooit verplicht een medische (be)handeling te ondergaan - je werkgever kan dat niet verplichten, en ook een arts biiv. niet... Maar er kunnen inderdaad wel consequenties zitten aan je weigering, hangt ook een beetje af van de aard van je werk, van waarom je werkgever dit van je vraagt. En coronatijden zijn nou eenmaal anders dan andere tijden; een test kan nooit een verplichting zijn - maar wel een HEEL dringend advies, waar je eigenlijk niet onderuit kunt..
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding