Mag je in het vliegtuig eten en drinken met betrekking tot het dragen van een mondkapje?

Opzoek naar eigen ervaring.
In het vliegtuig is het dragen van een mondkapje verplicht. Zeer begrijpelijk.

Kan je tussendoor iets eten/drinken? Dan zal het mondkapje even af moeten?

3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag. Transavia:
= Het is verplicht om het mondkapje tijdens de hele vlucht te dragen, ook tijdens het in- en uitstappen;
= Het mondkapje mag alleen kort af om te eten en drinken;
= Een mondkapje kun je maximaal vier uur gebruiken. Daarna moet je deze vervangen;
GGD Amsterdam: tijdens eten en drinken moet het kapje even af. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, als je handen maar schoon zijn. Aan vieze handen kunnen virusdeeltjes zitten, als je daarmee eten aanraakt kun je die binnen krijgen.
SimonV
3 jaar geleden
Volgens de rijksoverheid moet je een mondkapje op in het vliegtuig. Wanneer je eet hoef je geen mondkapje te dragen in het openbaar vervoer, inclusief het vliegtuig. Ik ken mensen die het vervelend vinden om een mondkapje te dragen, omdat ze het onprettig vinden en het niet is aangetoond dat het bescherming biedt, en zelfs je gezondheid negatief kan beïnvloeden. Volgens hoogleraar medische microbiologie Bert Niesters van het UMCG helpen mondkapjes niet tegen virussen en is het een schijnveiligheid. Zij kiezen er daarom bijvoorbeeld voor om regelmatig kleine beetjes te eten in het OV, bijvoorbeeld een appel of een wortel. Is ook goed voor je immuun-systeem.