Hoe groot is de kans op herbesmetting met Corona?

Nu blijkt dus dat er met COVID-19 kans is op herbesmetting. Wat betekent herbesmetting precies en hoeveel risico loop je daar mogelijk op? Volgens het RIVM zou herbesmetting geen reden zijn voor een beleidswijziging...

3 jaar geleden
2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Herbesmetting betekent voor een tweede maal besmet raken.
Kans is heel klein (kleiner dan eerste keer).
Beleid aanpassen (voorkom welke besmetting dan ook) is dus ook niet nodig.

Antwoorden (1)

De kans is voor zover nu bekend ontzettend klein. De kans is iets groter door een variant van het virus nogmaals ziek te worden, vooral voor mensen met een zwak immuunsysteem.

Er zijn wel mensen herbesmet. Het kan zijn dat mensen een vrij milde infectie hebben gehad. Het overgrote deel van de mensen bouwt dan ook een goede immuunrespons op, maar niet iedereen. Het kan zijn dat deze patiënten tot die kleine groep behoren die niet een heel sterke immuniteit opbouwen na een infectie. Dan kunnen ze bij een tweede blootstelling het virus dus weer oppikken.
Daarnaast zijn er ook mensen die geen goede immuunrespons kunnen maken.
Een andere mogelijkheid is dat een van de twee testen een foutpositieve test was en er dus ten onrechte een besmetting is vastgesteld.
Van andere luchtweginfecties was al bekend dat ze vaker kunnen toeslaan, doordat mensen niet levenslang beschermd zijn tegen het virus. Zo is uit meerdere onderzoeken, waaronder een onderzoek van bloedbankorganisatie Sanquin, gebleken dat de hoeveelheid antistoffen in het bloed van een ex-coronapatiënt na verloop van tijd afneemt. Maar volgens virologen zijn andere elementen, zoals het 'geheugen' van het immuunsysteem, belangrijkere graadmeters. Dat 'geheugen' zorgt ervoor dat een mens bij een tweede infectie minder ziek wordt.
SimonV