Wat gebeurt er als dat vaccin niet werkt met die miljoenen doses die door de overheid zijn gekocht?

Nederland koopt, samen met andere landen, 300 miljoen doses vaccins tegen corona. Maar het is onzeker of het werkt. Bovendien is het in Oxford waar het ontwikkeld wordt, dat is in de UK en is dus onderhevig aan Brexit gevolgen.
https://nos.nl/artikel/2337148-nederland-koopt-met-andere-eu-landen-zeker-300-miljoen-doses-potentieel-coronavaccin.html

3 jaar geleden
2.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Was op de tv maar geen goed vaccin geen betaling. De brexit staat hier even helemaal los van wat die is er nog niet.
tinus1969
3 jaar geleden
De Brexit is geen probleem. Ook na de Brwcit kunnen we gewoon geneesmiddelen etc importeren uit Engeland. We importeren nu ook geneesmiddelen uit Amerika of China en dat zijn ook geen EU landen.

Antwoorden (2)

Op dit moment betaalt Nederland, samen met de andere landen, alleen mee in de ontwikkelingskosten tot dan toe. Mocht het vaccin toch niet afdoende blijken te werken, dan is Nederland dus alleen die kosten kwijt, maar gelden er geen verdere verplichtingen qua betaling of afname.

AstraZeneca is echter wel al begonnen met produceren omdat ze dan na goedkeuring meteen kunnen leveren. Maar als het niet wordt goedgekeurd, dan is die voorraad hun risico dus.

Er is overigens op dit moment nog steeds geen sprake van een harde brexit en bovendien is het belang zelfs voor het VK groot genoeg om snelle levering van de vaccins toch mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
crispy
3 jaar geleden
Die (harde) brexit zou zomaar wel een feit kunnen zijn tegen de tijd dat dit vaccin beschikbaar is.
Wat er dan gebeurt? Niets. De order van de vier overheden (Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië) gaat dan niet door.
Uitgangspunt van de vier overheden is dat de constructie die zij hebben met AstraZeneca niet de enige constructie zal zijn met een farmaceutisch bedrijf. Het is de bedoeling dat de vier overheden ook met andere farmaceutische bedrijven die nu aan een vaccin werken soortgelijke deals gaan sluiten. Te denken valt aan Janssen (Leiden), Novavax en Moderna.
De deal met Astra Zeneca is gebaseerd op levering van vaccins tegen kostprijs. Er wordt betaald per levering, niet van tevoren voor 300 (of mogelijk 400) miljoen doses (die er niet zullen komen als blijkt dat het vaccin niet naar behoren werkt). Ook Groot-Brittannië en de Verenigde Staten hebben grote orders geplaatst voor dit vaccin bij AstraZeneca.
Overigens is AstraZeneca niet een Oxfords bedrijf. Het is een Brits-Zweeds farmaceutisch concern, De hoofdvestiging zit in Londen en de ontwikkelingstak heeft het hoofdkantoor in Södertälje in Zweden (ook bekend van Scania). Astra is van oorsprong Zweeds. Zeneca is van oorsprong Brits en maakte vroeger deel uit van het chemieconcern ICI.
Bron. O.a. de Volkskrant van 15 juni 2020.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda van een bron is de link daarna toe erg handig zo is het niet terug te vinden wanneer doe je dat nu eens.