Waarom geeft WHO 91cm aan als veilige afstand voor besmetting?

In Zweden is het wel 2 meter en wij hebben toch nog altijd 1,5 meter.
Dit las ik van de week op RTL-msn
Ik ga altijd blindelings af op het advies van de WHO maar nu lees ik dat je een boete daarvoor kunt krijgen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5123701/corona-update-afstand-houden-15-meter-verschillen-waarom

3 jaar geleden
1.4K
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Ik zou niet blindelings de regels van het WHO volgen. In Nederland worden de adviezen van het RIVM gevolgd. In dit geval leiden de adviezen van het RIVM tot een wat strengere maatregel en kan je terecht een boete krijgen als je het de adviezen van het WHO volgt.
janjan
3 jaar geleden
WHO is van ons allemaal, jij betaalt er ook aan mee. Hoezo moet je dat niet volgen?
Amadea
3 jaar geleden
Hopelijk is dat tégen besmetting en niet ervoor...
AnnBoo8146
3 jaar geleden
@JanJan iedere Nederlander betaalt ook mee aan het RIVM. Dus als jouw redenering "we betalen ervoor dus volgen we deze adviezen" opgaat voor het WHO, gaat dat ook op voor het RIVM.
Het RIVM, net als alle andere soortgelijke landelijk en/of regionale (bijv. Europese) instituten werken samen met het WHO. Maar de adviestaak op landelijk of regionaal niveau is belegd bij het RIVM en de andere landelijke en/of regionale instituten.
Als in dit geval WHO adviseert een afstand aan te houden van 3 feet (ongeveer 1 meter) en het RIVM adviseert voor Nederland een afstand van 1,5 meter, dan gaat het advies van het RIVM voor. En als je naar Zweden gaat, zal je je aan de 2 meter moeten houden.
AnnBoo8146 0 minuten geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Je volgt toch ook niet de verkeersregels van een ander land in Nederland. Of loopt met een wapen in Nederland omdat dit in Amerika wel mag. Dit is net zoiets. Nederland heeft een eigen regelgeving wat betreft Corona. Die dien je te volgen. Al ben ik het zelf ook niet met alles eens moet ik bekennen. Maar ja, ik ben het ook niet eens met de 100 km per uur regel, echter die boetes maken dat ik mij gedraag.

Antwoorden (1)

Deze aanbeveling van de WHO komt voort uit onderzoek dat in de jaren dertig is gedaan door William Wells, een Harvard-onderzoeker die tuberculose bestudeerde. Hij ontdekte dat druppels die worden uitgestoten wanneer we ademen, hoesten of niezen de neiging hebben om binnen drie voet (1 meter) te landen.
Deze drempel van drie voet wordt al bijna een eeuw gehanteerd en wetenschappers hadden geen reden om aan de geldigheid ervan te twijfelen. Andere virale uitbraken, zoals griep, SARS en MERS, die ook via druppeltjes worden overgedragen, leken zich op dezelfde manier te gedragen, zodat de autoriteiten niet de behoefte voelden om dit advies te wijzigen.
SimonV
3 jaar geleden
janjan
3 jaar geleden
3 voet is afgerond 90 cm zie Google is your friend
SimonV
3 jaar geleden
De WHO gaat uit van 1 meter of 3 voet (Ook al klopt dit niet precies). Zie:
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public