Wanneer ben je een huisgenoot?

Overal woedt er rondom Corona gesproken over huisgenoten; die moeten ook in quarantaine of die mogen wel op minder dan 1,5 meter van elkaar. Maar wanneer ben je een huisgenoot voor bijvoorbeeld de GGD? Ik woon bij iemand in sinds een tijdje, maar ben daar (nog) niet officieel ingeschreven.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
7K
Amadea
3 jaar geleden
Inwonen in de zin van op kamers wonen, of heb jij wel een amoureuze relatie met die persoon?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Woon sinds kort bij mijn vriendin in, dus ja een relatie. Heb mn eigen huis alleen nog tijdelijk aangehouden, dus sta daar nog ingeschreven (andere gemeente). Zijn wij dan officieel in overtreding als we dicht bij elkaar lopen. Of als een van ons in quarantaine moet, mag de ander er dan bij blijven?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Pietsnot, je bent al in overtreding als je het grootste gedeelte van de tijd niet aanwezig bent op het adres waar je ingeschreven bent bij de BRP.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Laten we even in on topic blijven
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Juist en deze waarschuwing is in jouw situatie bijzonder on topic.

Antwoorden (2)

Het antwoord dat de rijksoverheid geeft:
Onder een huishouden verstaan we echtgenoten, geregistreerde partners of andere levensgezellen en ouders, grootouders en kinderen, voor zover zij op één adres wonen. Woongroepen, tehuizen en studentehuizen vormen dus niet één huishouden.
Mensen die tot één huishouden horen, hoeven onderling geen afstand te houden. Maar ook hier geldt: ga zoveel mogelijk alleen op pad en houd 1,5 meter afstand tot anderen buiten het gezin/huishouden.
Tot zover de letterlijke tekst van de rijksoverheid.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/groepsvorming-en-samenscholingsverbod
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankje wel voor de reactie! Andere levensgezellen is dus ook een vriend(in) lijkt me. Vraag me vooral of of ze BRP erbij halen of niet?
SentWierda
3 jaar geleden
Voor alle zekerheid zou ik me wel op dat adres inschrijven (BRP/Basisregistratie Personen). Dat voorkomt veel discussie en gedoe.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er is voor de GGZ geen bewijs dat de vragensteller met zijn vriendin tot een en dezelfde huishouding behoort. Volgens de gegevens van de BRP wonen @Pietsnot en zijn vriendin niet samen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
GGZ moet GGD zijn.
Hoewel ook de GGZ De geestelijke gezondheidszorg een eigen specifieke richtlijn GGZ en COVID-19 hanteert om de verdere verspreiding van het coronavirus (COVID-19) onder patiënten en zorgprofessionals in de ggz zoveel mogelijk te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Voor de GGD is vragensteller officieel geen huisgenoot.van zijn vriendin.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Om precies te zijn: Waar ik schrijf - zijn vriendin - moet ,volgens accountgegevens, - haar vriendin - zijn
Voor de overheid en ook voor de GGD behoren personen tot één huishouden indien zij op één en hetzelfde adres wonen en samen tot één huishouding behoren. De controle hierop gaat tot aan de voordeur, niet inclusief achter de voordeur.
Er is geen bewijs voor de situatie dat je met je vriendin samen op één adres woont en samen één huishouding voert
Er is ook geen bewijs dat je niet op een ander adres dan je huidige verblijfplaats woont maar daadwerkelijk bij je vriendin. Integendeel volgens de gegevens in de BPR woon je niet op het adres van je vriendin.
Je zadelt de GGD en andere instanties die het aangaat met een dilemma op. In dilemma's oplossen hebben medewerkers van overheidsinstanties in het algemeen geen trek, al helemaal niet als het gaat om de huidige situatie waarin het gaat om het risico van besmettingen zo klein mogelijk te houden
Dat je alleen administratief gezien in je eigen huis woont op het adres dat bekend is bij de basisregistratie personen (BRP) maar feitelijk op een ander adres heeft de GGD geen boodschap aan. Kortom voor de GGD ben je geen huisgenoot van jouw vriendin.
On topic is dat bij een eventuele controle door een bevoegde instantie, om wat voor reden dan ook, of je samen tot één en dezelfde huishouding behoort, en blijkt dat je niet op het juiste adres bent ingeschreven, je een forse boete kunt krijgen op grond van het plegen van adresfraude.
Als iemand in quarantaine moet, mag de ander er dan bij blijven?
Neen, niet als deze niet tot het huishouden behoort. Thuisquarantaine betekent dat het gehele gezin/huishouden thuis blijft. Er mogen geen bezoekers worden ontvangen die niet tot het gezin/huishouden behoren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus de GGD gaat dagelijks bij alle positief geteste mensen langs om te kijken of ze wel of geen bezoek hebben?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Pietsnot, er wordt in Nederland (nog) niet achter de voordeur gecontroleerd .
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nav een kapittel heb ik in een nieuw antwoord enkele wijzigingen aangebracht. Er na meer dan 50keer laten controleren. Ben benieuwd wat zij over het hoofd hebben gezien.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Sorry maar van de laatste reactie snap ik niet zoveel
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Had in eerste antwoord GGZ geschreven, moest GGD zijn.
Heb antwoord verwijderd en er na een nieuw geplaatst. Nog tig maal laten controleren door deskundige 50plussers. Nu wederom een min maar zonder motivatie. Vandaar.