Waarom zeggen sommige dat de 1.5 meter samenleving mogelijk nog maanden (of jaren) kan duren?

In China is het normale leven weer van start gegaan na zo'n twee en halve maand. Winkels weer open, iedereen weer naar werk etc.

Als dat daar kan, kan dat hier toch ook zo zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
Thecis
4 jaar geleden
Het feit dat ze het doen, wil niet zeggen dat het verstandig is...
jc54
4 jaar geleden
In China loopt het aantal besmettingen weer op.
crispy
4 jaar geleden
De laatste zin van je toelichting is 'als dat daar kan, kan dat hier toch ook zo zijn?'
Het punt is: het is nog niet duidelijk of het daar kan. Ze doen het wel, maar gebaseerd waarop?
We weten niet wat er werkelijk is gebeurd, we weten niet welke cijfers we kunnen geloven, er zijn heel tegenstrijdige verhalen over.
AnnBoo8146
4 jaar geleden
Een groot verschil tussen de aanpak van Wuhan en de aanpak in Nederland is, dat men in Wuhan in een totale lockdown zijn gegaan. Daar mocht werkelijk niemand meer zijn huis verlaten. Hier wordt een wat lichtere versie van een lockdown toegepast, waarbij je nog wel laar buiten mag, bijvoorbeeld om een ommetje te maken.
Een totale lockdown is niet lang vol te houden. In een land als China gaat dat wat makkelijker, omdat de inwoners daar gewend zijn precies te doen wat hun leiders hen opdragen. Dat zijn wij hier in Nederland niet gewend.
Daarnaast is het de vraag of het coronavirus naar 2,5 maand helemaal is verdwenen. Zolang er geen medicijn is uitgevonden, dat dit virus effectief bestreidt, blijft het leven. Dat de totale lockdown in Wuhan nu deels wordt opgeheven kan best betekenen dat ze daar nu de beruchte tweede golf aan besmettingen krijgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden!

Antwoorden (2)

De aanpak in China is gebaseerd op hun ervaring met andere coronavirussen als SARS en MERS.
Dat betekent het virus in de kiem smoren: direct de haard afsluiten en op een totale lockdown zetten (Wuhan). Dat heeft succesvol gewerkt. Ze kunnen nu alles weer voorzichtig opengooien en bij elke nieuwe uitbraak direct weer ingrijpen.

Toen we hier gingen ingrijpen, was de geest al uit de fles: we kunnen hier alleen nog maar zorgen dat de verspreiding van het virus gecontroleerd verloopt om te voorkomen dat de ic’s en zorg overbelast raken. Pas als zo’n 70% van de bevolking besmet is geraakt, zal het virus hier op z’n retour zijn door groepsimmuniteit. Dit kan nog maanden duren.
Daarom zullen de maatregelen nog lange tijd nodig zijn, zoals de 1½ meter afstand.
Toegevoegd op 08 april 2020 20:15: tekst
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Het is niet zo dat China snel was en Europa langzaam. China was extreem langzaam en Europa extreem snel.
China was erg laks in het begin. Het eerste geval (patient zero) dateert van 17 november en pas begin januari werd in China actie ondernomen door de overheid (die eerst had getracht artsen de mond te snoeren).
In Europa was 'patient zero' (nooit is bekend geworden wie dat was) rond 15 februari in Lombardije. Rond 19 februari gingen alle alarmbellen rinkelen in Lombardije. Op 23 februari waren daar al 152 besmettingen. Op 27 februari lag de eerste Nederlander (uit Loon op Zand) in het ziekenhuis. Europa was er dus heel snel bij.
SentWierda
4 jaar geleden
Onderstaand een verbetering op grond van wetenschappelijk onderzoek.
Het coronavirus is in China 'met zekerheid' actief geworden tussen midden september en begin december 2019. De eerste besmetting in Europa, in Duitsland, was eind januari. Aldus het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.
Bron: Knack, 10 april 2020. Artikel;: Wetenschappers identificeren 3 varianten van SARS-CoV-2,
SentWierda
4 jaar geleden
Toevoeging i.v.m. de eerste Europese coronabesmetting: in Duitsland. Dit blijkt in januari te zijn geweest bij autotoeleverancier Webasto in Beieren waar mensen waren aangestoken door een Chinese bezoeker.
Bron: de Volkskrant 14 april 2020. Artikel: Hij maakte de eerste test voor corona (door Sterre Lindhout).
In Wuhan is op dit nog steeds sprake van allerlei beperkingen. Daar is nu sprake van ern soort 1,5 meter samenleving. Er is dus nog niets normaal.