Gloeiende wangen en voorhoofd, maar geen verhoging. Hoe stel ik koorts vast?

Het zouden de zenuwen kunnen zijn, maar ik voel al een paar dagen gloeiende wangen en voorhoofd. Ik meet mezelf meerdere keren per dag, maar kom niet hoger dan 36 graden. Middels Google nu wel bekend dat dit gevoel bij koorts hoort.

Hoe stel ik koorts vast?

4 jaar geleden
125.6K
ronron1212
4 jaar geleden
Meet je wel met een goede koortsmeter?
Amadea
4 jaar geleden
Je hoeft niet per se koorts te hebben om te weten dat je gepakt bent door het coronavirus. Heb je meer symptomen zoals moeilijk ademen, hoofdpijn, hoesten, zeer vermoeid?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er kan sprake zijn van onder-temperatuur.
Dat houdt in dat je normaal gesproken niet een gemiddelde temp hebt van ca. 37 graden. Er zijn meer mensen die dit hebben en als je in het ziekenhuis ligt en dit niet hebt vermeld wordt je langer op de recovery gehouden bv. Pas wanneer alles 'normaal' lijkt te zijn mag je weer naar huis.
Normaal is dus een omschrijving die een gemiddelde aangeeft. Mogelijk neem jij niet vaak je temperatuur bij jezelf anders zou je weten wat jouw eigen temp is wanneer je gezond bent.
Je zou even de huisarts kunnen bellen en vragen hoe je het nu anders kunt oplossen.
wilkers
4 jaar geleden
Geen hoesten, moeilijk ademen en ook niet vermoeid. Heb wel een kuchje en had gisteren en eergisteren even lichte hoofdpijn. Ik denk niet dat ik het coronavirus heb.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Momenteel worden we overspoeld met afschuwelijke berichten.
Iedereen gaat daar anders mee om. Daar kun je niks aan doen.
Elke psyche reageert anders op deze info.
De één reageert er gelaten op, die gespannen, die weer heel allert, een ander wordt bang.....
Nogmaals, hoe je reageert kun je niks aan doen.
Waarschijnlijk registreer jij nu alles aan je lichaam. Dat probeer je te bevestigen met koorts.
Dat heb je dus niet.
Probeer afleiding, ontspanning te zoeken: lezen, muziek, koken, puzzelen......
Hierdoor gaan je gedachten naar andere dingen.
Succes
tinus1969
4 jaar geleden
@wilkers, Hoe heb je die temperatuur gemeten?
wilkers
4 jaar geleden
Oksel en oraal. Inmiddels met een oorthermometer en hiermee uitgekomen op 34,2. Daar even een nieuw draadje voor geopend, want dat werd mij een beetje te vaag allemaal.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb dit ook maar dan over het hele lichaam, het is bijna leerst en loop in een korte broek rond binnen, en temperatuur binnen is maar 21 graden dus niet verkeerd. Heb er best wel last van s'nachts, kan vaak niet goed slapen hierdoor. Verder geen klachten dus wat kan dit zijn? (Heb al 2 dagen last van ongeveer)

Antwoorden (3)

Bij echte koorts horen ook koude-rillingen. Als je de temperatuur meet, doe dat dan met een rectaal-thermometer; dat is de enige die echt exact aangeeft.
Hoe 'ouderwets' het ook mag zijn, een rectale thermometer is nog steeds de beste graadmeter voor het vaststellen van een exacte temperatuur. Natuurlijk nu digitaal, zonder kwik, met (soms) een bliepje na een minuut, maar dit is nog steeds de beste manier. In ziekenhuizen gebruiken ze wel de oorthermometer maar dat verschilt van oor tot oor nog redelijk behoorlijk (dit ziekenhuis-gebruik heeft ook te maken met snelheid en hygiëne. Vroeger werden de rectaalthermometers ter ontsmetting in de lysol-oplossing gezet).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jij hebt geen koorts, want dát heb je vastgesteld.
Als je de temperatuur opneemt (rectaal, in anus) en je komt niet hoger dan 36 graden, ben je koortsvrij.

Gloeiende wangen en voorhoofd kan koorts zijn, maar kan ook wat anders zijn.
36 graden is dus geen koorts, ondanks jouw gloeiende gezicht.
Je hoeft dus niks meer vast te stellen.

Laat los, hoe lastig het nu ook is... Ook stoppen met temperaturen.
Door deze spanning kun je het al heel warm krijgen (en meer).
Succes.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hee Wilkers,

De afgelopen tijd heb ik hier ook last van, met name rond de avond en het duurt een uur. Begin dit jaar had ik hier vooral sochtends last van.(een keer tijdens een dokter bezoek, op dat moment gemeten met een oorthermometer maar geen bijzondere verhoging) Het is niet ernstig maar het voelt wel naar, meer als een soort enorme opvlieger en gaat soms gepaard met hoofdpijn, midden in het hoofd. Laats heb ik tijdens zon vooral mijn bloed druk opgemeten, deze is lager dan normaal maar niet zorgwekkend. Ik heb toen ook de huisarts geïnformeerd en na een aantal testjes (bloeddruk, hartslag, koortsmeting) geen opmerkelijke resultaten. Wat ik mee kreeg dat het kan zijn dat de bloedvaten in het hoofd verwijden, dat zou kunnen verklaren dat ik een gloeiaanval krijg en dat mijn bloed druk lager is dan gemiddeld.
De huisarts heeft mij meegegeven dat als dit vaker voorkomt om het bij te houden middels een hoofdpijn dagboek. Dit kan je invullen op https://www.thuisarts.nl/hoofdpijn/hoofdpijndagboek-om-mijn-klachten-leefstijl-en-medicijnen-bij-te-houden. en ik denk dat je dit ook dan in overleg met je huisarts kan bespreken.
Meld dit wel zou ik zeggen, ik loop er al een tijdje mee en het is heel onregelmatig. mijn huisarts en zijn collega houden het in de gaten en binnenkort bespreken we de dagboek om te kijken wat voor een externe factoren eventueel er mee te maken kunnen hebben.
( Btw ik ben 30, marathon loper, beweeg dagelijks en eet gezond)

Hopelijk heb je hier iets aan mvg B