Wat is nu de juiste manier om een mondkapje te dragen tegen corona?

Ik bedoel zo dat je jezelf niet besmet dus.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4K
Ritsuka
4 jaar geleden
De mondkapjes die ik de meeste mensen zie dragen houden geen virussen tegen.

Antwoorden (1)

In principe hoeven alleen hulpverleners, mantelzorgers en mensen met koorts of luchtwegproblemen een professioneel mondkapje te dragen, aldus het Rode Kruis. Uit een onderzoek blijkt dat 52 procent van de Nederlanders denkt dat je in landen waar het coronavirus is vastgesteld constant een mondkapje moet dragen. Bij verkeerd gebruik van een mondkapje is het risico op besmetting groter.

Het is belangrijk om het aanraken van de buitenkant van een mondkapje te voorkomen, omdat bacteriën zich daar verzamelen. Raak bij het plaatsen van het kapje alleen het ijzeren plaatje aan dat je over je neusbrug plaatst om het mondkapje aan te brengen.
Plaats vervolgens de elastieken achter je oren en zorg dat het kapje goed over de mond, neus en kin zit. Gooi het mondkapje weg als het vochtig wordt, in een afgesloten vuilnisbak.
Raak hierbij de buitenkant niet aan.
Zie filmpje van de WHO:
https://youtu.be/lrvFrH_npQI
Een mondkapje kan vooral voorkomen dat je iemand anders gemakkelijk(er) besmet. Je kunt zelf nog steeds besmet worden, zeker als je met besmette handen aan het mondkapje zit.

Een echte bescherming is een medische mondkap met een filter. Die worden ook gebruikt in laboratoria als met materiaal van een patiënt wordt gewerkt of wanneer je in de kamer bent met een besmette patiënt. In deze gevallen weet je dat het risico op besmetting hoog is. In het dagelijks leven is het gebruik van een deze mondkap onhaalbaar. Het ademen is lastiger en vermoeiender. Je moet namelijk echt goed in- en uitademen. Dat houd je niet zo lang vol. Daarnaast moet je de techniek kennen om het mondkapjes goed afsluitend over neus en mond te bevestigen.
SimonV