Werkt de morning after pill een week na mijn ovulatie?

Normaal word ik in de eerste week van de maand ongesteld. Vorige maand was het op 4 februari. Ik heb op 27 februari onveilige seks gehad waarbij mijn partner in me is klaargekomen. De ochtend daarna heb ik de EllaOne morning after pill ingenomen. Maar als het goed is heeft mijn ovulatie iets langer dan een week voordat ik seks heb gehad plaatsgevonden.
Werkt de morning after pil een week na mijn ovulatie nogsteeds?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

De morning after pil werkt KORT NADAT je onveilige seks hebt gehad, en voorkomt het innestelen van een bevrucht eitje. Dus je hebt de pil op het goede moment ingenomen!
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik las dat de morning after pil de ovulatie uitstelt en niet werkt als de ovulatie al heeft plaatsgevonden. Vandaar mijn twijfels.
De belangrijkste eigenschap van de morning after pil is inderdaad dat deze de ovulatie (eisprong) uitstelt. Dat komt doordat deze noodpil progestageen bevat, een werkzame stof die meestal ook in de anticonceptiepil zit. Dus als er nog maar net een eisprong heeft plaatsgevonden, dan kan deze pil geen zwangerschap voorkómen. Het hangt af van welke van de twee soorten jij koos hoe groot de kans is dat je tóch zwanger bent geraakt. Die met Levonorgestrel (Norlevo) is minder effectief dan die met Ulipristalacetaat (EllaOne).

Of de geslikte morning after pil heeft gewerkt weet je pas zeker als je binnenkort weer ongesteld wordt. Soms gebeurt dat later of eerder dan normaal, maar de meeste vrouwen ervaren een reguliere menstruatie. Ben je toch bezorgd of heb je last van zwangerschapssymptomen, doe dan een zwangerschapstest.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Is het zo dat de morning after pil niet werkt als je ovulatie net heeft plaatsgevonden maar wel werkt een week na je ovulatie?
Amadea
3 jaar geleden
De werking is dus dat de eisprong wordt uitgesteld. En dat kan alleen als er een ovulatie aan staat te komen. De meeste vrouwen weten niet precies wanneer dat gebeurt. Weet jij zeker dat het een week geleden was dat jij ovuleerde, dan waren jouw vruchtbare dagen op het moment van de intieme omgang in principe al voorbij. Maar helemaal zeker kun je dat niet weten. Feitelijk had je dus geen noodpil hoeven slikken. Gebruik van een condoom of andere anticonceptiemiddelen zijn voortaan aan te bevelen.