Heb15 jr de pil geslikt en was toen 2 jr gestopt. Nu 2 wkn pil en bloeding van 9 dagen? Wat te doen?

Slikte sinds mijn 13e de pil in verband met hevige menstruaties (ben nu 30) Veel verschillende pillen gehad omdat ik steeds doorbraakbloedingen etc kreeg. Uiteindelijk kon ik mijn pil met een beetje geluk 3 weken slikken en dan ongesteld worden maar doorslikken helaas al een tijdje niet meer. Was toen in verband met een kinderwens gestopt 2 jaar, maar helaas is dat er niet van gekomen en is de relatie over. Nu slik ik weer opnieuw de pil, maar gaat niet van harte. Slik hem nu 2.5 week en kreeg alweer een bloeding die nu al 9 dagen aanhoudt. Kan iemand mij adviseren wat te zodat ik gewoon weer normaal ongesteld wordt wanneer het hoort en eventueel ook een keer een strip extra kan doorslikken.

Dank je wel!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
Amadea
4 jaar geleden
Normaal ongesteld worden kan alleen als je géén anticonceptiepil slikt. Die pil verhindert een eisprong, dus is er geen menstruatie nodig.

Antwoorden (1)

Eerst naar het nu.

Je hebt twee jaar geen pil geslikt. Jouw lichaam heeft genoeg tijd gehad om weer natuurlijk te functioneren. Eigenlijk had je weer een cyclus van iemand die nooit de pil heeft geslikt.
Indien je in deze periode een normale cyclus had, veroorzaakt het opnieuw starten met de pil de bloedingen.

De eerste drie maanden dat je start met de pil is het heel normaal om doorbraakbloedingen te krijgen. Veel vrouwen hebben hier in het begin last van.
Heb je dit na drie maanden nog, ga dan naar de huisarts. Het meest logische is dan dat je minder of juist meer oestrogenen in de pil nodig hebt. Om dat te kunnen bepalen, moet je een dagboek bijhouden om te kijken wanneer je tussentijds bloed verliest.
Maar nogmaals, de eerste drie maanden is dit veel voorkomend. Gebeurt het daarna nog, heb je een andere pil nodig.
Wacht het dus even af. Pas als je weet dat je de juiste pil gebruikt, kun je doorslikken.

Je hebt vroeger zo'n 15 jaar de pil geslikt. De doorbraakbloedingen die je toen had, moet je dus niet vergelijken met de situatie nu.
Het vele veranderen toen, heeft dus te maken gehad met te veel of te weinig oestrogeen.
Veel pilgebruikers krijgen op een gegeven moment zo'n dun baarmoederslijmvlies, dat ze continu doorbraakbloedingen hebben, dat het enige slimme is om het lichaam weer op eigen kracht te laten functioneren.
Veel vrouwen moeten dan tussen de 1 en 3 maanden wachten eer het lichaam weer gewoon functioneert. Hierna kunnen ze weer opnieuw starten met de pil.
Jij hebt dit sowieso twee jaar gedaan.

Verder is het op jouw leeftijd ook wel eens goed om een uitstrijkje te laten maken.

In de bron wordt heel uitgebreid uitgelegd waardoor je tussentijds kunt bloeden: starten pil, te veel oestrogeen, te weinig oestrogeen.
Hier kan ik dat niet allemaal uitleggen, omdat je dan veel meer woorden nodig hebt.

Succes!

http://www.spreekuurthuis.nl/themas/anticonceptie/informatie/verschillende_methoden_van__anticonceptie/behandeling_van_pilklachten
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor dit antwoord. Ik ga eens op de site kijken en zal de komende maanden ook maar even mijn lichaam de tijd gunnen om eraan te laten wennen. Uitstrijkje heb ik gemaakt die was goed en ook bij de gynaecoloog niks bijzonders. Groetjes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Goed om te horen.
Je weet in ieder geval 100% zeker dat het aan de pil ligt.
Even die drie maanden afwachten.
Anders een andere pil.
Succes (soms is het gewoon lastig om vrouw te zijn, toch?)