Waarom wordt het "anticonceptiegebeuren" meestal bij de vrouw neergelegd?

Als vrouw zijnde ben je meestal aan de pil, spiraaltje, prikpil, noem maar op. Het lijkt wel alsof het vanzelfsprekend is dat de vrouw hier zorg voor draagt. Waarom wordt dat verwacht? Er zijn volgens mij voor de mannen ook genoeg anticonceptiemiddelen zoals mannenpil, mannenprik, condoom en natuurlijk de sterilisatie die (ligt eraan hoe het gedaan is) ook weer ongedaan kan worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (10)

Vrouwen zijn degenen voor wie de gevolgen het grootst zijn als anticonceptie niet werkt of niet (goed) wordt gebruikt. Je geeft niet heel snel die verantwoordelijkheid uit handen als je het risico loopt om zwanger te raken, met alle consequenties van dien.

Helaas zijn er mannen (gelukkig lang niet alle!) die zich dit maar al te graag laten aanleunen.

Overigens weet ik er niet veel van, maar ik heb altijd begrepen dat hormonale anticonceptie voor mannen nog heftiger is dan hormonale anticonceptie voor vrouwen. En zelf zou ik óók niet in me laten snijden voor anticonceptie, dus zou ik dat ook niet verwachten van mijn partner. Voor mannen blijven er dan wel minder opties over dan voor vrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mannenpil is nog niet verkrijgbaar. Veel mannen hebben een hekel aan condooms. Vrouwen kunnen zwanger worden en kiezen er dan voor deze beslissing zelf te nemen door aan de pil te gaan. Voor beide partners is echter het condoom een betere vorm van anticonceptie, omdat het ook beschermt tegen de meeste soa's. Dat vrouwen daarnaast voor de zekerheid ook voor de pil kiezen vind ik niet vreemd. Als de mannenpil wel verkrijgbaar zou zijn, zou die minder populair zijn, omdat mannen niet zwanger kunnen worden en zij er instinctief voor kiezen om zich zo veel mogelijk voort te planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden is eigenlijk eenvoudig. Er zijn voor mannen (nog) geen middelen om zwangerschap te voorkomen. (buiten een condoom of sterilisatie).
Zelf heb ik altijd gezegt dat als er een pil zou zijn dat ik deze wel zou slikken en niet de verantwoording bij mijn vrouw zou neer leggen.
Inmiddels ben ik (bewust) geseriliseerd en heb ik daadwerkelijk de verantwoording genomen zodat mijn vrouw geen chemicalien hoeft te slikken.

Dat het vanzelfsprekend lijkt komt waarschijnlijk omdat alle anticonceptie die er is/was altijd voor vrouwen waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder persoon, man of vrouw, zou zelf de verantwoording moeten nemen voor het wel of niet willen en verwekken van kinderen.

Maar realiteit is het zo dat als een man een kind verwekt, het wel de vrouw is die dat kind moet dragen en baren.

En eerlijk gezegd heb ik als vrouw die verantwoording over mijn lichaam en een eventueel nageslacht graag zelf genomen en niet overgelaten aan een man.
En dus heb ik me laten steriliseren op een gegeven moment, want ik was degene die besliste dat er vanaf dat moment uit mijn lichaam geen kinderen meer geboren zouden worden.

Maar in een stabiele en goede relatie zou het dus net zo goed de man kunnen zijn die zich laat steriliseren. En dat gebeurt ook vaak genoeg hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik uit eigen ervaring spreek; bij sex ben ik zelf meestal de eerste, die van tevoren met een condoom op de proppen komt. Vind veel vrouwen hier juist erg laks en terughoudend in. Kan ook zijn dat ze het niet goed ter sprake durven brengen en het daarom aan de man over laten. In mijn geval wordt het anticonceptiegebeuren en ook bescherming tegen soa's dus zeker niet bij de vrouw gelegd.
13 jaar geleden
Omdat de vrouw zwanger kan raken,en de man niet.Sommige mannen...niet allemaal,vinden dat de vrouw ervoor moet zorgen dat dit niet gebeurd,vooral omdat sommige mannen met een ander lichaamsdeel denken als ze opgewonden zijn.Vooral bij een one night stand is dit zo.Verder denk ik dat veel mannen niet meer bang zijn voor een soa.Ook hier zeg ik niet alle mannen,omdat er gelukkig ook nog verstandige mannen zijn.Ik vond het ook niks dat mijn vrouw elke dag dat "gif" moest slikken dus heb ik besloten tot steralisatie.Soms gebruik ik nog een condoom,omdat ik WEL bang ben voor een soa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadat wij besloten hadden,dat ons gezin compleet was,heb ik me laten steriliseren,ook al was er toen van de mogelijkheid dit ongedaan te laten maken,nog geen sprake. Waarom zou de vrouw alle ongemak moeten dragen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht maakt het verschil of het middel invloed heeft op de mate van genot bij het vrijen. (mooi gezegd he..)
Verder kan het uitmaken of het middel in een zorgpakket zit.
Op zich is een condoom het veiligste voorbehoedmiddel. Het houdt niet alleen zwangerschap, maar ook geslachtsziekten tegen.
Ik begrijp dus ook niet dat condooms niet al decennia in het basis zorgpakket zijn opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het haar 'schuld' is als iemand seks met haar wil.
Die onschuldige mannen verleiden, als ze dat doet, ja dan moet ze ook verantwoordelijkheid voor haar eigen gedrag nemen he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn het meestal de mannen die een condoom om doen.....