Is de pil nog betrouwbaar naar 2 dagen niet slikken?

Ik slik al ongeveer een half jaar de pil door. Nu had ik geen nieuwe strip meer dus moest ik een stopweek inlassen, dus heb m tot nu tot twee keer niet ingenomen na de 3e week. Vrijdagavond heb ik voor het laatst de pil ingenomen, als ik m nu maandagavond alsnog inneem, is het dan nog betrouwbaar? Kan ik hiermee menstruatie voorkomen? Ik ben m de afgelopen maand niet vergeten.

En nog een gerelateerde vraag om eventueel te beantwoorden: brengt het doorslikken van de pil nog risico's met zich mee en vergroot dat de kans op doorbraakbloedingen?
verbetering: 'naar' moet zijn 'na'

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

In principe ben je gestopt na een lange tijd doorslikken. Dat mag en kan.
Je last dan een stopweek in. Dit houdt in dat je nu 5 tot 7 dagen geen pil slikt.
Waarschijnlijk krijg je nu ook een bloeding.
Dit moet je ook doen, omdat het anders niet meer betrouwbaar is.
Laat die bloeding dus komen en probeer deze niet uit te stellen door vandaag weer te gaan slikken. Dan kan het inderdaad niet meer veilig zijn.

Het doorslikken van de pil brengt geen risico's.
Waarschijnlijk krijg je op een dag wel spotting, ofwel een lichte bloeding.
Deze kun je negeren en gewoon blijven doorslikken.
Het kan echter ook zijn dat het spotten aanhoudt of dat het een echte bloeding wordt. Veel vrouwen lassen dan toch een stopweek in.

Als laatste, de pil kan op een gegeven moment ook voor continu spotten, bloeden zorgen.
In dit geval kun je beter 3 maanden stoppen met de pil om je eigen hormoonhuishouding weer te laten werken. Na deze pauze kun je dan weer opnieuw beginnen.
Natuurlijk geldt dit niet voor elke vrouw. Sommigen slikken jaren door en hebben nergens last van. Anderen kunnen dit niet, omdat het lichaam (baarmoeder) te 'gevoelig' wordt en gaat spotten.