Helpt oormassage echt?

Ik hoorde ooit iemand zeggen dat het helpt tegen eczeem.
Je oor schijnt een soort zenuw centrum te zijn voor je hele lichaam.
Dus stel je hebt eczeem op je rechter arm, dan moet je je rechter oor masseren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Die persoon doelde waarschijnlijk op Auriculotherapie. Dit is een een variant op de acupunctuur en werd in de jaren vijftig door de Franse neuroloog Paul Nogier bedacht.

Het is een vorm van reflextherapie, dus de gedachte is dat door prikkelen van de betreffende plek aan het oor een overeenkomstig lichaamsdeel beter functioneert.

Je zou kunnen zoeken onder Paul Nogier en auriculotherapie, er zijn ook therapeuten die dit doen, zelf doen lijkt me lastig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alles helpt als je erin gelooft. Bedoel je is het wetenschappelijk bewezen? Dan is het antwoord: Nee

Toegevoegd na 48 seconden:
Het moet natuurlijk geloofd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit thuishoort bij alternatieve geneeskunde. Ik heb er nooit van gehoord, maar er is zoveel waar we niks van af weten en dan verwijjzen naar de wereld van fabeltjes. Een massage is beter dan medicijnen en hier geld zeker baat het niet dan schaadt het niet.