In welke culturen speelt alternatieve geneeskunde een grote rol, en in welke vorm?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat dacht je van: ONZE cultuur? Echt, er is niet aan de alternatieven te ontkomen.

Antwoorden (4)

Ik zou denken dat er vooral in het Noord-Kazachstaanse berg gebied veel kritiek geuit wordt op alternatieve geneeskunde, dit komt omdat men hier veel over gediscussieerd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat we hier als alternatieve oftewel complementaire geneeskunde zien, is in grote delen van de wereld het enig beschikbare.
zo is china voor veel alternatieve geneeswijzen de bakermat, simpel omdat de arme mensen op het platteland daar hun toevlucht wel toe moesten nemen.
niet alleen armoe is een oorzaak, maar ook het afgezonderd leven.
stammen in het amazonegebied bijvoorbeeld, of de inuit, hadden geen andere mogelijkheid dan het in de alternatieve hoek te zoeken.
voor deze mensen is alternatief dus eigenlijk geen alternatief, maar het enig beschikbare.
12 jaar geleden
China!.
Daarin zijn er hele officiele staats ziekenhuizen die gebaseerd zijn op TCM (traditional Chinese Medicine). Vaak ook gecombineerd met de westerse geneeskunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eerst even gegoogled op "culturen" :

Een cultuur is een gemeenschappelijke wereld van ervaringen, waarden en kennis die een bepaalde sociale eenheid kenmerkt (een groep). Een sociale eenheid kan een land zijn maar ook een bepaalde groep mensen die dezelfde geloofsovertuiging aanhangt. Dé cultuur van een land bestaat niet. In grote lijnen kun je spreken over een cultuur van een bepaald land. elke cultuur heeft zijn eigen waarden, rituelen, helden en symbolen.
De waarden van een cultuur gaat over wat een groep mensen goed of slecht vindt, of wat lelijk is en wat mooi, wat natuurlijk is en wat onnatuurlijk.
(bron http://www.scholieren.com/werkstukken/33979)

Na aanleiding van deze omschrijving kan ik meedelen dat de
"wicca cultuur" een hele grote rol speelt. Wicca proberen altijd in hun dagelijks handelen en problemen de alternatieve geneeskunde te raadplegen. Als er iemand bij me komt om een ervaring met mij te delen, dan vraag ik altijd wat een gevoel dit weergeeft en of dit gevoel als vervelend wordt ervaren. Zoja, zal ik aanbieden om bv bij een heel gestrest persoon, die heel onrustig is in zijn bewegen en denken, een thee van kamille en lavendel te maken omdat dit rustgevend is. En omdat als je lichamelijk geblokkeerd bent ik geloof dat je geest zich ook moeilijker hersteld, je bent dan uit balans.
Ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt.