Hoe werkt accupuntuur precies?

Ik vroeg me af hoe accupuntuur precies werkt. Of het je zeg maar kan genezen van bepaalde klachten. Ik weet dat het met naalden is en dat het geen pijn doet. En word het vergoed door je zorgverzekeraar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Eerst even een antwoord op je laatste vraag: in Nederland wordt het wel vergoed. Niet via de basisverzekering, maar via de aanvullende verzekering. De acupuncturist moet dan wel zijn aangesloten bij hun beroepsvereniging.

De WHO (world health organisation) heeft een lijst opgesteld met klachten, waarbij acupunctuur goede resultaten kan geven. Op veel websites van acupuncturisten staat (een deel van) deze lijst ook.

Zelf heb ik hele positieve ervaringen met acupunctuur, o.a. bij behandeling van slijmbeursontsteking (voor de reguliere medicijnen was ik allergisch).
Alleen denk ik dat het wel zeker uitmaakt waar de naaldjes gezet worden (en dat kan idd ver van de kwetsuurplek zijn). Bij de eerste acupuncturist die ik bezocht werkte het heel veel minder dan bij mijn latere acupuncturist.
Als de naaldjes zitten voel je er niets van, bij het insteken kan het heel even prikken, maar na 1/2 seconde hoort dat weer weg te zijn. Blijf je het voelen, vraag dan je acupuncturist het naaldje even te manipuleren zodat het weg gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, ik denk dat dat me misschien wel verder kan helpen.

Andere antwoorden (2)

Over acupunctuur is het laatste woord nog niet gezegd. Het idee is met naalden bepaalde punten op 'lichaamsmeridianen / energiebanen' te prikken en zo het lichaam aan te zetten tot genezing.

Het is veel onderzocht, en de voorlopige conclusies zijn dat het echt prikken met echte naalden wel iets meer lijkt te doen dan uitsluitend de - ook niet te onderschatten - placebo-werking van de hele behandeling, maar dat de zogenaamde meridianen waarin geprikt wordt weinig tot geen invloed hebben op die werking.

Voor sommige toepassingen berust de werking volledig op het placebo-effect, en maakt het dus niet uit of je echt prikt of doet alsof en wie er prikt en waar. Voor andere lijkt het daadwerkelijk prikken toch wel iets te doen. Met name bij concrete lichamelijke klachten kan acupunctuur iets doen, met psychische klachten of veronderstelde werkingen (zoals stoppen met roken) is het 100 % suggestie die het werk doet.

In veel gevallen wordt acupunctuur vergoed door het ziekenfonds, mits het gebeurt bij een erkende acupuncturist bij het ziekenhuis oid. Dat kun je dus best tevoren even navragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed antwoord inderdaad. Nu hoef ik niet meer te typen. ;-) Ik kan hooguit nog toevoegen dat het, juist vanwege de positieve effecten die echt lijken te bestaan, zo verdraaid jammer is dat de acupuncturisten de samenwerking met de wetenschap hebben opgezegd. Voor de acupuncturisten is hun theorie namelijk heilig. Die theorie zegt dat er meridianen zouden bestaan, waar "energie" doorheen zou stromen (waarvan overigens niemand weet wat ze daar nu mee bedoelen). De onderzoeksresultaten wijzen erop dat die meridianen onzin zijn. Je mag in de "verkeerde" meridiaan prikken, je mag op een willekeurige plek prikken. Ik zeg dan: het gaat erom dat het (een beetje) helpt. Onderzoek dat dan verder. Meridiaan of geen meridiaan. Helaas moet de wetenschap het nu zelf ontdekken, zonder de medewerking van de acupuncturisten. Da's jammer. Maar ook zonder die medewerking zullen we er wel komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, in plaats van dat ze blij zijn DAT er iets aan werking wordt ontdekt (wat je van verreweg de meeste takken van kwakzalverij niet kunt zeggen), zijn ze blijkbaar als de dood dat ze zweeffactor er uit wordt gehaald en we wel eens zouden kunnen leren hoe en dus ook wanneer acupunctuur voor vrijwel iederéén werkt. Daaruit kun je eigenlijk alleen maar concluderen dat de zweeffactor dus te lucratief is om te laten lopen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hmm, als je het op die manier verwoordt, zet je ze naar mijn smaak teveel neer als geldwolven. Nu zullen er best geldwolven tussenzitten, maar ik denk niet dat de meerderheid zo is. Ik denk eerder dat "de" acupuncturist te vast zit aan het geloofssysteem, dat nu eenmaal voorschrijft dat er meridianen moeten bestaan, en dat daar energie doorheen moet stromen. De theorie schrijft dat voor, de werkelijkheid heeft zich daar maar aan te houden. Nu de werkelijkheid anders blijkt te zijn, hebben we een kans te theorie te verbeteren. Dat lukt echter alleen als je jezelf niet via een geloofssysteem hebt verbonden aan die theorie. Door de theorie telkens een beetje te verbeteren aan de hand van de waarnemingen, komen we verder. Dat is nu net het onderscheid tussen wetenschap en de alternatieve wereld. In de sterrenkunde heeft dit proces zich al eeuwen geleden voltrokken. Ooit was er een wetenschap, naar de beste kennis van dat moment. Toen kwam er nieuwe kennis. Een deel van de wetenschappers nam die nieuwe kennis op; zij pasten hun theorie aan aan de werkelijkheid en boekte voortgang. Hen noemen we nu de astronomen. Een ander deel van de wetenschappers zat vast aan het geloofssysteem. Zij weigerden de feiten te accepteren. Ze bleven steken, en hebben nooit meer enige vooruitgang geboekt. Hen noemen we nu de astrologen. Ik denk dat we nu, op dit moment, aan het begin staan van precies zo'n tweedeling bij de acupunctuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar heb je ongetwijfeld een punt.
Acupunctuurpunten corresponderen met bepaalde lichaamsdelen of lichaamsfuncties.

De naaldjes dienen dus niet altijd op de plaats van de klacht te worden gestoken.
Bij migraine kan het heel goed zijn dat de naaldjes in de armen, de benen en de voeten worden geplaatst en niet in het hoofd. Een heleboel principes spelen hierbij een belangrijke rol.

Door de naaldjes na het plaatsen op een bepaalde manier te manipuleren wordt uiteindelijk een heilzaam effect verkregen. Waar de naaldjes worden geplaatst hangt dus o.a. af van de klachten en de algemene toestand van de patiënt.

In België wordt een behandeling niet terugbetaald.