Waar kun je officieel je teksten met auteursrechten deponeren?

En dat wanneer iemand dus je teksten gebruikt, die organisatie ervoor optreedt en jouw teksten bewaakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Auteursrechten (en zeker bij teksten) hoef je helemaal niet te deponeren. Auteursrecht heb je automatisch.
Want als je een tekst schrijft, dan is het in de meeste gevallen direct duidelijk, als iemand je tekst steelt.

Ideeen, formats, uitvindingen etc, deponeer je wel, omdat het daar wat minder duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zult ze eerst ergens moeten publiceren, met een datumstempel. Krant, tijdschrift of een site die nietvan jou is.
Anders kun je tekst het beste deponeren bij Dienst Registratie van de belastingdienst in Haarlem. Kost een schijntje en is heel zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een site die niet van jou is? Zolang het een publieke site is, is het gewoon een publicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat erom dat je de datum kan bewijzen. Op eigen site kan je neerzetten wat je wilt. Daarom dus.
Ik heb veel teksten geschreven maar van de niet gepubliceerde teksten kan ik op geen manier hard aantonen dat ik ze op een bepaalde datum heb geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik pas in alle software elke datum aan. Desnoods op hex niveau
Bovendien op teksten gepubliceert op GV, heb je al helemaal geen rechten meer.
Je kan bij de belastingdienst je teksten op laten slaan, zodat je altijd later kan aantonen dat jij de eerste was met die tekst. Maar in principe heb je automatisch auteursrecht. Het registreren van de tekst gaat dan eigenlijk meer om betere bewijzen te hebben dat jij de auteur ook daadwerkelijk bent. Er is niet een organisatie die voor je optreedt als iemand plagiaat pleegt. Dit is wel bij muziek, maar niet bij tekst.