Ja, ik ben de comsumentenbestedingen flink omhoog aan het helpen. Ik denk alleen niet of dit gevolg van de crisis is, maar door de toename van mijn koopkracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt natuurlijk sterk af van je persoonlijke omstandighden, maar ik hoef mijn leven niet te veranderen, want ik merk helemaal niets van de crisis. Ik spaar wel maar dat heeft niets te maken met een economische crisis. Het is geld voor een nieuw huis.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zeker wel. We zijn veel meer gaan plannen wat we eten en we koken veel meer zelf. Ook kopen we minder dingen en ben ik meer op zoek naar koopjes etc. Ik hamster ook meer als er iets in de aanbieding is. Ik ga meer naar "charity shops" en koop ook meer op veilingen en Ebay (alhoewel ik dat toch al deed). En ... ik shop meer bij Aldi!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, alles gaat nog net zo als het altijd ging... Totaal geen verschil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, mijn koopkracht is ook toegenomen. Maar bovendien let ik wel heel erg op mijn uitgaves. Normaliter deed ik dat nooit. Gaf gewoon geld uit zonder na te denken, maar nu kijk ik op elk dubbeltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ontdekt dat boeken via marktplaats net zo lekker lezen als nieuw gekochte boeken en veel goedkoper zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bibliotheek is nog goedkoper...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vond ik vroeger ook. Tegenwoordig kost het abonnement 28,50 Euro voor een maximum van 60 boeken en/of tijdschriften.
Vroeger was het onbeperkt. Helemaal leuk: Als je één jaar zeg 5 strippen overhoudt, mag je ze niet meenemen...
En bij de bieb moet je de boeken terugbrengen, als ik ze van marktplaats haal mag ik ze houden (en weer verder uitlenen in de familie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie hier de tarievelijst van onze bieb: Abonnementstarieven
t/m 17 jaar gratis
BASIS abonnement v.a. 18 jaar € 28,50
PLUS abonnement v.a. 18 jaar € 48,75
Vakantieabonnement € 5,00
Waarborgsom vakantieabonnement € 15,00 Maximaal te lenen aantallen
BASIS abonnement: maximaal 60 boeken/tijdschriften per jaar
onbeperkt aantal media waar leengeld voor betaald moet worden
maximaal 6 materialen tegelijk in huis PLUS abonnement: onbeperkt aantal boeken/tijdschriften per jaar
onbeperkt aantal media waar leengeld voor betaald moet worden
Nee hoor. Ik koop wat ik nodig vind, of het nu crisis is of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, helemaal niet eigenlijk. Ik moet ook bekennen dat ik van die hele crisis (gelukkig) helemaal niets merk, ook niet in mijn omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor
...ondanks de crisis leef ik nog steeds op de zelfde manier...
mijn hart klopt zoals het altijd al deed, mijn nagels en haren groeien, ik adem in en ik adem uit, ik val in slaap en ik word wakker, is er trek dat wordt er gegeten, is er dorst dan wordt er gedronken, soms is er lachen en soms is er huilen...
hoe ik leef daar heeft de crisis gelukkig niets aan veranderd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...

Geld moet rollen. En meer dan ik heb kan ik toch niet uitgeven. Maar dat is nog steeds royaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, al is het alleen al omdat ik ontslagen ben en we dus werkelijk minder geld te besteden hebben. Het is dus niet zo zeer de crisis waardoor we ons anders opstellen als wel mijn ontslag (en ww-uitkering)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja behoorlijk.

Ik ben actief gaan beleggen en geef buiten het beleggen ook veel meer geld uit.

Toegevoegd op 19-05-2009 16:12:22
en ja ook mijn koopkracht is erop vooruit gegaan ik ben in dec 2008 van baan gewisseld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij geen merkbaar verschil.

Willen we een weekeindje weg, dan doen we dat. Willen we uit eten, dan doen we dat. Iets nodig? Kopen!

Het enige sparen dat we doen is voor de aanstaande verbouwing, maar die zat sowieso in de planning, dus we hadden sowieso wel gespaard.

Het enige verschil is dat een aantal bespaarmogelijkheden, die we toch al in gedachten hadden, nu met wat meer snelheid zijn uitgevoerd.

Zo is eerst de vaste telefoonlijn eruitgegaan - vervangen door VoIP - scheelde ongeveer € 35 per maand. Vervolgens zijn we van energieleverancier gewisseld - een besparing van € 800 op jaarbasis. Tenslotte zijn we gaan bellen via een andere VoIP-aanbieder - scheelde ongeveer € 5 per maand.

Ik ben nu zuiniger aan het rijden. Voor de kosten maakt het niet uit, want de baas betaalt. Het gemiddelde verbruik is verbeterd van 1 op 20 naar 1 op 24, de reistijd voor een vaak afgelegd traject is toegenomen van 65 minuten naar 66 minuten en 20 seconden, de vermoeidheid voor dat traject is flink afgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Totaal anders, de tering naar de nering , terug naar basics, de soberheid ,de nederigheid. Plannen voor een boot geschrapt en als motto "overleven" in tijden van crisis. Als je veertig jaar gewerkt hebt wordt de cris anders beleefd dan iemand die zeg maar vijf of tien jaar werkt. Op een gezegende leeftijd heb je het recht te genieten en als dat door de crisis nei tkan , ja dan moet je terug nadenken over heel veel zaken : wat is essentieel in dit aardse leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke crisis? Ik merk er niets van!
Antoni