Mag of moet de overheid zich bemoeien met de verkoop van onze energiebedrijven?

Energie is volgens NCOW van tactisch belang voor Nederland. Dus mag de lagere overheid niet het besluit nemen tot verkoop. Het gaat om het belang van Nederland.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

het zou toch vervelend zijn als de energie in handen van de Duitsers was en we kregen onverwacht (nog een keer) ruzie met ze..
De hele energiemarkt leent zich absoluut niet voor privatisering. Nu hebben ze dat toch gedaan en krijg je dit soort problemen waarbij de overheid toch weer moet ingrijpen in iets wat geprivatiseerd is, omdat dit gewoon teveel met het landsbelang te maken heeft.
Ja, de overheid mag zich ermee bemoeien, en als ze toch bezig zijn, laat ze dan meteen die privatisering terugdraaien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De marktwerking is niet in het belang van de burger, en werkt maar bij een beperkt aantal sectoren (bij telefonie zijn de prijzen daadwerkelijk fors gedaald).

In televisieland zijn er wel een paar aanbieders, maar je kan nog steeds niet kiezen. Bij energie lijkt het of je kan kiezen, maar valt dit in de praktijk eigenlijk tegen. Met de recente ontwikkelingen in Amerika (Enron-affaire, kredietcrisis, etc) kun je je terecht afvragen of de verkoop van de maatschappij niet een beetje aan banden gelegd moet worden. Ieder moet dit voor zichzelf beslissen, de directeur van het energiebedrijf zal het niet met mijn antwoord eens zijn.