mag een bedrijf een al betaalde factuur nog verhogen omdat zij een rekenfout hebben gemaakt?

We hebben een feest gegeven, en achteraf betaald nadat zij ons de factuur hebben toegestuurd.
Nu, een maand later, sturen ze ons een 2e factuur, met uitleg dat de eerste niet klopte (zij hebben een rekenfout gemaakt), met de mededeling dat zij verwachten dat we het restant nog betalen. Kunnen ze dat zomaar doen? We hebben de 1e factuur namelijk al betaald.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

Ik zou zeggen dat wanneer sprake is van een kleine rekenfout, geen nabetaling hoeft te volgen. Wanneer het overduidelijk is dat op de eerste factuur een veel te laag bedrag staat, dan moet volgens mij nabetaling plaatsvinden.
De vraag is welk bedrag vooraf aan de orde is geweest, dus bij het aangaan van de overeenkomst. Daaraan moet je een en ander m.i. relateren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er een beetje aan of jij wel of niet zou kunnen verwachten dat die eerste rekening fout was, en of jij wel of niet al een offerte hebt gezien waarop zij je uitlegde hoe e.e.a. berekend zou worden.

Stel, jij geeft een feest voor 200 mensen en ze rekenen per ongeluk maar voor 20 mensen is de fout zo duidelijk dat jij ook wel had kunnen zien dat de berekening fout was. Dan mogen ze je wel een factuur sturen.
Brengen ze in het bovenstaande voorbeeld maar voor 198 mensen in rekening en is die berekening verder niet te zien op de factuur kan jij ook niet zien of die berekening fout is geweest of niet en mogen ze je niet zomaar nog een factuur sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen; bel even de jurofoon of loop even binnen bij de wetswinkel.
Daar kun je gratis juridisch advies krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste vraag is: Wat voor afspraak had je met dat bedrijf. Nacalculatie of een vast bedrag.
Daarnaast : Ben je in staat te controleren of er inderdaad rekenfouten zijn gemaakt.

Indien de afspraak nacalculatie was en je tevens kunt zien dat de aanvulling correct is zou ik die, ongeacht of dit juridisch nou moet, gewoon betalen.
Zou ik iemand willens en wetens niet betalen waar die recht op heeft zou ik me eigenlijk een dief voelen.

Heb je echter het idee dat ze er een extra slaatje uit willen slaan en dat de 2e factuur onterecht is dan kan, zoals anderen al suggereerden, de jurofoon aangeven of dat moet.

Uiteraard zullen de rekeningen en zeker de 2e volledig gespecificeerd moeten zijn met alle zaken die ze in rekening brengen (in totaal, dus niet alleen de aanvullingen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je n feest geeft en je laat dat door n erkend bedrijf verzorgen maak je eerst samen n offerte over wat t zal gaan kosten of over wat jullie willen uitgeven voor dat feest.dat moet zwart op wit staan.als het mondeling is gebeurd is dat natuurlijk niet meer te achterhalen.dus als dat bedrijf nu nog met n navordering komt omdat zij n fout hebben gemaakt zou ik maar eens met dat bedrijf om de tafel gaan zitten en het allemaal haarfijn uit laten leggen over welke fout het gaat voordat jullie besluiten om alsnog te betalen of niet.