waarom heeft men destijds nikkel gekozen voor het maken van munten en niet bv zink of roestvrij staal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Net voor en tijdens de tweede wereldoorlog waren er zinken centen en stuivers en dubbeltjes. De slijtage is vele malen groter, omdat het een zachter metaal is.
Roestvrijstaal bestaat voor een groot deel uit nikkel, maar nikkel is nog harder. De munten blijven met deze materiaalkeuze jarenlang in nieuwstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat puur is vanwege de kosten. Nikkel is goedkoper dan zink of roestvrij staal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moderne muntmetalen zijn vaak ingewikkelde legeringen, die goed te verwerken zijn in het aanmuntingsproces en lang meegaan in de omloop.

HdW