De betaalpas van klanten werd geskimd en op NS stations gebeurd dit. De gegevens worden van de pas gelezen. Om die reden chip ik, maar is dat veilig?

Was al een vraag. Het is duidelijk wat skimmen is. Ik heb een betaalpas met chip. Dan hoef ik alleen maar ja te drukken voor het bedrag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je vaak bij ns stations kaartjes koopt is het zeker verstandiger om te chippen. Je krijgt weliswaar je geld terug na een skim-actie, maar het is echt een heel gedoe met een geblokkeerde pinpas, nieuwe pincode enz. enz.
Ik ben zelf niet geskimd, maar iemand anders op de zelfde automaat wel, dan ga je dus ook door die zelfde rompslomp. Dan kun je mijns inziens beter het risico lopen om dat geld op je chipknip kwijt te raken met je pinpas mocht je m verliezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat is veiliger je hoeft geen pin in te voeren om het bedrag af te laten schrijven van je kaart. En het chip-gedeelte leest alleen gegevens van dat vierkantje op je kaart, de pin gebruikt de magneetstrip en die wordt doorgaans gekopieerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is veiliger, ja. Maar als je een groot bedrag op je bankpas hebt staan om te kunnen chippen en je raakt je bankpas kwijt, dan ben je ook dat bedrag kwijt... Je krijgt het niet terug van de bank.
Degene die het vindt (of wellicht wel gestolen heeft) kan bij iedere chipoplaadsyteem controleren of er wat geld op staat en gewoon chippen tot het bedrag op is.
Je krijgt overigens je geld bij deze skimacties terug van de bank. Duurt even, maar het komt terug.