Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is lijfrente ?

Ik kreeg vandaag een overzicht van een lijfrentepolis. (Uiteraard) verlies geleden met de beleggingen. Waarom zou ik niet gewoon dit bedrag wat ik hier maandelijks inleg op een spaarrekening storten ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Een lijfrente is eigenlijk een soort verzekering, meestal bedoeld als aanvulling op bv je pensioen. Het keert niet in een keer uit, maar periodiek.
Het voordeel van lijfrente is dat er belastingvoordelen zijn, de overheid stimuleert het omdat ze graag willen dat je wat opzij zet voor je pensioen.
Je kunt ook alleen sparen, tuurlijk. Maar dan zou je het geld er toch af kunnen halen voor iets anders (sterke wil hebben) en je hebt geen belastingvoordeel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lijfrente polis is een polis die na een bepaalde (contract)datum tot expiratie komt, de polis zal dan beetje bij beetje uitbetalen. Belastingtechnisch is het niet "zomaar" mogelijk om de lijfrente polis af te kopen (waardeoverdracht)... De lijfrente polis is een soort van een extraatje voor later!

Voor "heldere uitleg" check onderstaande link ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een lijfrente is een aanvullende pensoensverzekering die na het bereiken van de pensioen leeftijd een maandelijks bedrag uitbetaald als aanvulling op je pensioen. De premie die je hiervoor betaald is aftrekbaar van de belasting. Het kan zelfs dubbel voordeel opleveren als je voor de IB in box 2 valt, de premie wordt dan via een spaarloonregeling op je brutoloon ingehouden, de (bruto) betaalde premie kun je ook nog eens opvoeren voor de inkomstenbelasting zodat deze 2x voordeel oplevert. Netto betaald de Belastingdienst dan 64% van je premie en jij de rest.
De maandelijkse uitkering is echter wel belastbaar maar dan zit je waarschijnlijk in een lager tarief.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding