Zit er een termijn verbonden aan studiefinancieringen?

Ik wordt binnenkort 18 en dan kan ik studiefinancieringen krijgen. Echter, ik woon nu nog thuis, heb net mijn havo probleemloos afgerond en ga nu verder in VWO 5. Ik blijf de komende twee jaar dus nog thuis wonen. Ik vroeg me af of er een termijn verbonden is aan studiefinancieringen, het geld dat je dan krijgt zeg maar, omdat als je bijvoorbeeld maar 5 jaar studiefinancieringen zou kunnen krijgen, zou het voor mij geld weggooien zijn als ik daar nu al mee begin. Dit omdat als ik VWO heb afgerond ik zeker weet dat ik uithuis ga wonene en het geld dat je dan krijgt met 145 euro per maand toeneemt. Dat zou in twee jaar tijd dus €3480,- wat ik dan zou weggooien als er een termijn aan verbonden zou zijn.

Ik hoorde van iemand dat er wel een termijn aan verbonden zou zijn en dan zou ik het dus uitstellen. Echter, ik ben hier niet zeker van vandaar dat ik deze vraag stel.

Toegevoegd na 16 minuten:
Als je 18 bent kun je geld krijgen van de overheid. Als je nog op de middelbare school zit (mijn geval tot mijn eind 19de/ bijna 20ste) kun je een tegemoetkoming voor scholieren ontvangen. Dit is een bedrag van €100. Als je een HBO of universitaire opleiding doet kun je studiefinancieringen krijgen. je krijgt dan ook een maandelijks bedrag. Deze ligt vele malen hoger dan die €100. Ik bedoelde met studiefinancieringen eigenlijk het bedrag wat je kunt ontvangen zodra je 18 bent. Let dus niet op de benamingen. Excuses voor mijn ontwetekendheid

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Woon je in Nederland? Dan kun je nog helemaal geen studiefinanciering krijgen. Die is namelijk niet alleen gekoppeld aan leeftijd, maar ook aan studie. En voor VWO krijg je geen studiefinanciering.

Je studiefinanciering gaat gewoon in op het moment dat je gaat studeren. En dan krijg je gewoon studiefinanciering voor de officiële duur van je studie, de twee jaar tussen je 18e en je 20ste wordt er echt niet afgetrokken. Er is wel een maximale leeftijd: als je na je dertigste pas gaat studeren, krijg je geen studiefinanciering meer. Maar dan kun je weer wel je studiekosten aftrekken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt nu overigens wel in aanmerking komen voor een Tegemoetkoming Scholieren, dat is een tegemoetkoming in de kosten die je maakt voor je VWO-opleiding nu je ouders geen kinderbijslag meer krijgen. Zie voor meer informatie de bron.

De Tegemoetkoming Scholieren staat helemaal los van de studiefinanciering, het bedrag dat je nu eventueel kunt krijgen wordt dus niet later van je studiefinanciering afgetrokken.

Toegevoegd na 14 minuten:
En belangrijker, gezien je toevoeging: de jaren dat je die tegemoetkoming voor scholieren krijgt, worden ook niet afgetrokken van de jaren dat je studiefinanciering kunt krijgen.

Of je nu wel of niet die tegemoetkoming aanvraagt, je recht op studiefinanciering is de officiële lengte van je studie (vaak vier jaar). Je kunt dus kiezen tussen twee jaar tegemoetkoming en vier jaar studiefinanciering, of twee jaar geen tegemoetkoming en vier jaar studiefinanciering.

Ik zou het wel weten. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoi,
Ik heb tot VWO6 alleen zakgeld van mijn ouders gehad.

Toen ik daarna op de PABO begon (een HBO opleiding van 4 jaar) kreeg ik automatisch studiefinanciering. Ik woon samen en krijg om en nabij de 255 euro. Dit bedrag loopt 4 jaar en wordt daarna omgezet in een lening. Je kunt dus na die 4 jaar (als je je diploma hebt behaald) je stufi laten stopzetten zodat je geen schuld opbouwt.

Studiefinanciering is gebonden aan een opleiding in het hoger onderwijs. Voor jouw laatste 2 jaar VWO kun je dus geen stufi krijgen, wel een tegemoetkoming scholieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vergeet niet om bij de belastingdienst zorgtoeslag aan te vragen!!! Je bent 18 jaar dus verplicht je eigen ziektekostenverzekering af te sluiten. Echter bij geen of zeer laag inkomen heb je recht op zorgtoeslag!!