Hoeveel procent moet een aandeel stijgen om quite te spelen?

Een beleggingsbank biedt aan om tegen een vergoeding van 8% geld te lenen voor beleggen bij diezelfde bank.

Stel ik koop - met € 100,- geleend van die bank, dus tegen een vergoeding van 8% - een aandeel voor € 100,-. Moet dat zelfde aandeel dan stijgen tot een koers van € 108,- om weer uit de kosten te zijn en alles wat het aandeel meer is gestegen is mijn winst of is dat te kort door de bocht, maak ik een denkfout?

3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De rente is op jaarbasis dus per 100 euro is dat 8 euro per jaar. Stijgt de koers naar 108 binnen een half jaar dan heb je in principe winst. Maar je moet ook de aan- en verkoopkosten voor het handelen in aandelen meerekenen, waardoor de koers hoger moet eindigen om nog winst te maken. Bovendien ben je niet vrij in het kiezen van een bank, want ik neem aan dat je het geleende geld alleen bij die bank kunt gebruiken. En als de koers zakt, gaat het wel erg hard met het verlies. Reken ook dat in je plaatje door. Kortom, nooit lenen met geleend geld!
paulus811