Hoe tellen Chinezen op een telraam en hoeveel kralen zitten daarop?

En hoeveel verschillende kleuren kralen zitten er op zo'n ding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Het gebruik van een telraam, met het verschuiven van kraaltjes in de vorm van één+één+één wordt niet alleen als betrouwbaarder ervaren, maar gaat ook razendsnel.
De abacus, of Chinees telraam (suanpan), is voor veel Westerlingen een mysterieus ding. Er zijn heel veel verschillende uitvoeringen van, zowel meerkleurig als slechts in één kleur.
Op deze site staat een duidelijke uitleg: http://www.edumedia-sciences.com/nl/a584-telraam
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

heb een link voor je, daarop kun je alles vinden wat je zoekt
anneliez
13 jaar geleden
Het is eigenkijk ouderwets rekenen met het aangeven van een entje boven de kolom. Zwakke rekenaars doen dat nog steeds. Alleen hebben de chinezen een perfecte mechanisch vorm ontwikkeld. Je hoeft alleen maar tot 10 te kunnen tellen. De hierboven gegeven links vertellen je hoe en wat.