Hoeveel geld mag je per jaar ontvangen van je moeder zonder belasting te betalen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Belastingdienst:
Dit jaar in elk geval € 5.515. Dit bedrag is in 2020 de jaarlijkse vrijstelling voor schenkingen van ouders aan hun kind. Onder 'kind' verstaan wij ook een pleegkind en een stiefkind.
Let er wel op dat wij ouders als 1 schenker zien. Dit geldt ook als u bent gescheiden. Als uw kind een partner heeft en u ze los van elkaar een bedrag geeft, telt dit ook als 1 schenking.

Uw kind betaalt schenkbelasting als alles bij elkaar opgeteld hoger is dan de vrijstelling.
U mag uw kind 1 keer in zijn of haar leven meer belastingvrij schenken
Hoeveel meer? Dat hangt af van wat uw kind met het geld gaat doen.
De verhoogde vrijstelling komt in plaats van de jaarlijkse vrijstelling. U mag uw kind dit jaar dus niet óók nog € 5.515 schenken.
In 2020 zijn de verhoogde schenkingsvrijstellingen:
Schenking van € 26.457 die uw kind vrij mag besteden
Schenking van € 103.643 voor het huis van uw kind
Schenking van € 55.114 voor een dure studie van uw kind
SimonV