Kan een erfgenaam tegelijkertijd ook een 'schuldeiser van de nalatenschap' zijn?

In een door notaris opgestelde Verklaring van Executele staat het volgende:
De executeur/afwikkelingsbewindvoerder is ook bevoegd namens de erfgenamen met zichzelf, als schuldeiser van de nalatenschap, te handelen.

Een 'schuldeiser van de nalatenschap' is toch iemand die bij de overledene (schuldenaar) een bedrag tegoed had? Betekent dit dat de overledene geld leende van (iemand van) de erfgenamen? (...maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.)

Waarom zou de executeur, namens de erfgenamen, als 'schuldeiser van de nalatenschap' moeten handelen?

------
Hieronder ter referentie het hele hoofdstuk 'conclusie' uit de verklaring, waarin de betreffende zin opnieuw terugkomt:

Conclusie
Genoemde heer xxx xxx is als executeur en afwikkelingsbewindvoerder als enige bevoegd de nalatenschap van de overledene te beheren en de daartoe gehorende goederen te gelde te maken overeenkomstig het hiervoor vermelde. Gedurende het beheer vertegenwoordigt de executeur/afwikkelingsbewindvoerder de erfgenamen waar het de nalatenschap betreft. De executeur/afwikkelingsbewindvoerder is bevoegd om alles aan te nemen wat aan de nalatenschap is verschuldigd, waaronder het innen van banktegoeden op naam van de overledene.
De executeur/afwikkelingsbewindvoerder is ook bevoegd namens de erfgenamen met zichzelf, als schuldeiser van de nalatenschap, te handelen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Wat ermee bedoeld wordt, wordt in omderstaand stuk toegelicht.

"Degene die nog betalingen verschuldigd zijn aan de nalatenschap, moeten deze schuld betalen aan de executeur en niet aan de erfgenamen. Op verzoek van de erfgenamen moet de executeur wel inlichtingen aan de erfgenamen verschaffen.

Een voorbeeld.

Nico overlijdt. Hij is weduwnaar en laat een zoon Kees en een dochter Anja na. In zijn testament heeft Nico zijn goede vriend Pieter tot beheersexecuteur benoemd. Pieter moet de nalatenschap als het ware gereed maken voor verdeling. Een tante van Nico heeft destijds een groot bedrag geleend van Nico.

Nico heeft altijd gezegd dat tante de lening pas hoefde terug te betalen als ‘hij er niet meer was.’ Deze tante belt zoon Kees en wil het geleende bedrag aan hem overmaken. Kees wijst de tante erop dat zij niet aan hem, maar aan Pieter in zijn hoedanigheid van beheersexecuteur in de nalatenschap moet betalen."
NB het gaat dus om een situatie waarin de overledene schuldeiser was.
Je moet de akte lezen vanuit de positie van de overledene.
Toegevoegd op 06 mei 2019 05:22: tekst
Computoon