Netto vergoeding Raadslid gemeente?

Bruto zijn er genoeg lijstjes te vinden.
Maar hoeveel blijft er netto over ?
Je betaald geen ww wao zw over de vergoeding dus de standaard brutto-netto internet paginas kan ik niet raadplegen.
Aantal inwoners: 38000. Normale baan Full-time.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Niet te beantwoorden. Een raadslid is geen werknemer. Zonder bijzonderheden ontvangt zo'n raadslid dan ook gewoon die brutobedragen. Uiteraard moet hij deze wel aangeven op zijn aangifte inkomstenbelasting. Daar gaan vervolgens de gewone belastingschijven overheen. En hoeveel die bedragen zijn, hangt af van de zaken die het raadslid nog meer heeft ingevuld.

En die premies voor de werknemersverzekeringen en Zvw moet je helemaal buiten beschouwing laten. Die worden al sinds jaren niet meer op een salaris ingehouden maar zijn werkgeversheffingen geworden die over het sociaal verzekeringsloon worden berekend.

Toegevoegd na 23 minuten:
Als een raadslid kiest voor "opting in" (zie bron) kan hij de loonheffing aan de bron laten inhouden maar uiteindelijk maakt dan geen verschil want bij de aaangifte IB wordt alles opnieuw berekend. Het is dus een verschuiving in de tijd.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Verhelderend.