Mag de bewindvoerder post van het ziekenhuis openen?

Hallo ik heb sinds een jaar een bewindvoerder en een postblokkade op mijn adres dus alle post gaat naar hem. Ik wil graag weten of hij zomaar post mag openen wat afkomstig is van het ziekenhuis..

2.1K

Antwoorden (1)

Ja, een bewindvoerder heeft de bevoegdheid om brieven van de failliet/surciet/saniet als eerste in te zien, om te onderzoeken of deze niet tegen de regels in nog meer schulden maakt of geld ontvangt dat bedoeld is voor afbetaling aan schuldeisers. Dit is een uitzondering op het briefgeheim. Ook een ziekenhuis kan schuldeiser zijn. Post die geen betrekking heeft op de boedel mag door de bewindvoerder niet worden gekopieerd en moet direct een jou worden doorgestuurd.

Een uitzondering is dat de bewindvoerder geen post mag lezen van geheimhouders, dat zijn mensen met beroepsgeheim. Als de post dus afkomstig is van bijvoorbeeld een arts, advocaat op notaris mag de bewindvoerder de post niet lezen. Echter, in de praktijk zal dat betekenen dat de bewindvoerder de envelop moet openen om vast te stellen of het inderdaad gaat om geprivilegieerde correspondentie tussen geheimhouder en gefailleerde, en niet om een rekening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Alle post die wordt doorgestuurd naar de bewindvoerder mag (moet!) door hem worden geopend en gelezen. Post met persoonlijke informatie afkomstig van een arts o.i.d. zal altijd aan de saniet worden verstuurd met een groot stempel op het envelop 'rechtstreeks aan saniet'.* Die post wordt dus bij jou thuis bezorgd en wordt niet aan de bewindvoerder doorgestuurd. De afzender, in dit geval het ziekenhuis, moet bepalen of de inhoud van de post bestemd is voor jou alleen, of dat dat ook (eerst) door de bewindvoerder moet worden gelezen. (* Ik ken de term niet meer uit het hoofd, is een paar jaar geleden dat ik bij postnl in de sortering werkte. Ik weet ook niet of andere postbezorgers ook een dergelijk systeem hanteren en of ziekenhuizen e.d. daar gebruik van maken. Mocht een bewindvoerder toch post krijgen die voor jou bestemd is met daarop 'rechtstreeks aan saniet' dan hoort hij ook zelf te bedenken dat hij deze post niet mag openen, maar ongeopend aan jou moet doorsturen.)
MissBiggie
6 jaar geleden
@Inekezi Wat als de afzender niet weet dat er een bewindvoerder is en er dus geen stempel "rechtstreeks aan de saniet" opstaat?
Inekez1
6 jaar geleden
Ik weet niet of er een landelijk systeem voor bestaat. Anders moet de saniet, de bewindvoerder of een andere gemachtigde dat zelf van te voren aangeven.