Mag de bewindvoerder post van het ziekenhuis openen?

Hallo ik heb sinds een jaar een bewindvoerder en een postblokkade op mijn adres dus alle post gaat naar hem. Ik wil graag weten of hij zomaar post mag openen wat afkomstig is van het ziekenhuis..

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, een bewindvoerder heeft de bevoegdheid om brieven van de failliet/surciet/saniet als eerste in te zien, om te onderzoeken of deze niet tegen de regels in nog meer schulden maakt of geld ontvangt dat bedoeld is voor afbetaling aan schuldeisers. Dit is een uitzondering op het briefgeheim. Ook een ziekenhuis kan schuldeiser zijn. Post die geen betrekking heeft op de boedel mag door de bewindvoerder niet worden gekopieerd en moet direct een jou worden doorgestuurd. Een uitzondering is dat de bewindvoerder geen post mag lezen van geheimhouders, dat zijn mensen met beroepsgeheim. Als de post dus afkomstig is van bijvoorbeeld een arts, advocaat op notaris mag de bewindvoerder de post niet lezen. Echter, in de praktijk zal dat betekenen dat de bewindvoerder de envelop moet openen om vast te stellen of het inderdaad gaat om geprivilegieerde correspondentie tussen geheimhouder en gefailleerde, en niet om een rekening.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100