Kan ik een bedrijf opstarten bij de KvK zonder inkomsten/kosten?

Ik wil een bedrijf opstarten om zo de naam alvast te 'claimen'. Kan ik dit nu al doen bij de KvK zonder dat ik kosten maak of inkomsten heb?
Het is feitelijk gewoon een nutteloze BV (of eenmanszaak) die alleen een naam heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
En stel dat ik wel kosten heb (bijvoorbeeld de website), maar nog geen inkomsten. Sta ik feitelijk gezien dan niet in het rood en krijg ik dan problemen bij de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, je kunt je inschrijven bij de KvK, maar daar "claim" je je bedrijfsnaam niet mee, was het maar waar. Een ander kan nog steeds een bedrijf opstarten met jouw naam. Daar kijkt de KvK niet naar.
Heb het zelf meegemaakt. Een ander bedrijf, in dezelfde bedrijfstak, schrijft zich veel en veel later in met nota bene mijn bedrijfsnaam. KvK doet hier niets aan, enige gang is de rechter.

Antwoorden (1)

Ja, je kunt een bedrijf opstarten terwijl je nog geen inkomsten hebt. ER is geen enkele inhoudelijke eis voor KvK inschrijving.

Dat je verlies maakt, is geen principieel probleem voor de belastingdienst -hoewel die kritisch kijkt als je vervolgens gaat goochelen met aftrekposten en BTW verrekening).