Waarom lukt het niet om als 42-jarige geen stageplek te kunnen krijgen in een ziekenhuis?

Momenteel volg ik een hbo opleiding voor verpleegkunde in deeltijd. Op eigen initiatief wel ik graag meer kennis op doen in een ziekenhuis voor mijn opleiding en/of mogelijk dan toch een carrièreswitch. Maar omdat voltijdstudenten voorrang hebben, maakt het zoeken erg lastig. Zelfs de opleiding gevolgd heeft ervoor gekozen om deeltijdstudenten te laten passeren. Zo kun je nooit ervaring opdoen op hetgeen wat je graag zou willen en de kans ervoor krijgt.

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik volg de opleiding in Leeuwarden en misschien dat iemand tips heeft!

Toegevoegd na 3 minuten:
Hmm, er zitten wat spellingsfouten in omdat ik de tekst in heb gevoerd via de mobiel!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk niet dat het per se aan je leeftijd ligt. Mijn zusje heeft ook de opleiding verpleegkundige gedaan. Gewoon voltijd, direct na de middelbare school. Op het MBO. Maar ook voor haar waren er weinig stageplaatsen. Ziekenhuis leiden liever verpleegkundige intern op. En dan ook nog eens het liefste op HBO niveau. De kans dat een extern opgeleide een stageplaats krijgt is gewoon erg klein.
Antoni
7 jaar geleden
Misschien lukt het wel via je informele netwerk: een tante, een buurman, een oud-collega die werkzaam is in de zorg en wel een plek voor je kan regelen. Zo komen veel mensen aan een baan. Wees creatief en laat iedereen om je heen weten dat je een stageplek zoekt. Maak het wereldkundig!

Antwoorden (1)

Op eigen initiatief iets zoeken; daar wordt vaak met scheve ogen naar gekeken. Men gaat er altijd vanuit dat er een stage of een verplichte opdracht is. Begeleiding kost geld, dus ze gaan niet zomaar iemand aanwijzen om jou te begeleiden helaas. Dit heeft veel met bezuinigingen en werkdruk te maken. Een officiële stage moet wel te regelen zijn, hoewel er wel een tekort aan stageplekken is. Heb je het al bij het Stagebureau/de Stage coördinator aangegeven dat ze voltijd studenten voorrang geven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor jullie antwoorden. De voorrang voltijd is vanuit het stagebureau opleiding en dat is erg jammer! Misschien verder nog wat tips? Wil ook wel wat verdetmr weg ofzo, maar is niet haalbaar en Friesland / Groningen blijft altijd schaars!