Hoe maak ik mijn eindbalans kloppend?

Hoi allemaal!

Ik moet voor school een ondernemingsplan schrijven en ben nu bezig met het opstellen van en eindbalans jaar 1. Alleen kom ik hier echt niet uit, ik krijg hem namelijk maar niet kloppend. Het ondernemersplan is voor een touroperator die geen voorraden heeft en geen debiteuren (reis wordt pas ingekocht na het betalen van de klant).

Dit is onze beginbalans:
Activa:
Inventaris: €1948
Website: €450
Liquide middelen: €30000
Totaal: €32398

Passiva:
Ev: €10000
Onderhandse lening: €22398
Totaal: €32398

Nu ben ik al een aantal uur bezig met het maken van de eindbalans waarop de afschrijvingen van de activa zijn af gehaald. En omdat er het eerste jaar verlies wordt gemaakt is dit d.m.v. het maken van de liquiditeitsbegroting te zien op rekening courant. Uiteindelijk hebben wij voor de eindbalans rekening courant ogheft dmv de liquide middelen. Hier is te zien wat ik nu heb:

Activa:
Inventaris: €1559 (1948-389 aan afschrijvingen)
Website: €300 (450-150 aan afschrijvingen)
Liquide middelen: €5724 (30000-24276 rekening courant saldo)
Totaal: €7583

Passiva
Ev:€10000
Onderhandse lening:€ 22398
Totaal:€32398

Zoals er te zien is is er dus een aardig groot verschil tussen beiden. Maar aangezien er niks is afgelost op de lening bij de passiva en we geen voorraden of debiteuren hebben, heb ik echt geen idee meer wat ik fout doe en hoe ik het kloppend moet maken!

Ik hoop dat iemand er meer van weet!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een balans maak je uiteindelijk aan beide zijden. Je hebt nu wel de activa verwerkt, maar je moet ook nog de passiva verwerken.
Afschrijvingen gaan bijv. ten koste van je eigen vermogen. Dus de 389 haal je ook af van je eigen vermogen. Hetzelfde doe je met de website. Wat ik me nog afvraag, waarom haal je de 24.276 af van je liquide middelen? Wat is dat voor een cijfer, misschien de aflossing van de onderhandse lening?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe groot is je verlies trouwens?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik heb nu ook de afchrijvingen aan de passiva kant door gevoerd maar ik kom nog steeds op een verschil uit van meer dan 20.000
-24.276 kwam uit de liquiditeitsbegroting als eindsaldo rekening courant.
Omdat wij in eerste instantie liquide middelen hadden gereserveerd om de marketing kosten van 27.000 te betalen, hebben wij het eind rekening courant saldo maar gehaald van de liquide middelen.
Ook als ik namelijk die 24.276 op de passiva kant zet als rekening courant en op de activa kant 30.000 weer neer zet, is het verschil tussen beiden totalen nog steeds meer dan 20.000 Wat betreft de onderhandse lening is alleen rente dat jaar over betaald, verder niks afgelost
Reddie
7 jaar geleden
Ik geloof niet dat je weet wat een ondernemingsplan is.
Daar komt geen balans aan te pas.
Een balans gaat over ECHTE cijfers.
Een ondernemingsplan gaat over wat je verwacht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt, het is ook iets wat er van school in moet. Een van de eisen wat zij eraan hadden gesteld was het maken van een begin en eindbalans van jaar 1 Het verlies in het eerste jaar is: 23.987
ronron1212
7 jaar geleden
Om je balans te maken heb je ook je winst en verlies rekening nodig het winst of verlies saldo moet debet of credit op de balans vermeld worden. Na goedkeuring wordt dan het winst of verlies saldo verrekend met het eigen vermogen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je de afschrijvingen al bij dit verlies gerekend? Dit zijn namelijk kosten, dus ze verlagen je winst (of ze verhogen in dit geval je verlies).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En hoe groot was het rentebedrag dat je moest betalen? Dat bedrag is natuurlijk een resultaat, maar het zijn wel kosten die je eigen vermogen drukken... dus dat is wel van belang.

Antwoorden (2)

Er zitten wat fouten in en die zitten in het eigen vermogen.

Jouw eindvermogen is gelijk aan het beginvermogen. Dat is onwaarschijnlijk. In de eerste plaats omdat je afschrijvingskosten hebt geboekt. Die komen terecht in de verlies-en-winstrekening. Als er verder niets zou gebeuren (geen andere kosten, geen opbrengsten) dan zou je dus een verlies hebben ter grootte van de afschrijvingskosten. Zoals bekend, wordt het resultaat aan de balanskant bijgeteld op het eigen vermogen (bij een winst) of het gaat erop in mindering.

Als de debetkant van de balans klopt (totaal 7583) en de lening nog steeds 22.398 is, dan heb je (akelig!) een negatief eigen vermogen van 14.815.-. Dit moet je aan de debetkant van de balans vermelden.
Het totaal van de debetkant wordt dan (7583 + 14.815) = 22.398 en dat is gelijk aan het bedrag van de lening.

Als de cijfers er 'in het echt' zo uitzien, moeten alle alarmbellen afgaan.

Wat mij ook merkwaardig voorkomt, is het salderen van liquide middelen (een bezit) met een rekening-courantschuld (vreemd vermogen).

Toegevoegd na 17 minuten:
Verder schreef je (in een reactie) dat rente is afgelost op de lening. Ook dat zijn kosten en die zijn dus in de verlies-en-winst terechtgekomen en beinvloeden dus het resultaat.

Het eigen vermogen kun je salderend bepalen. (Debetbedrag van de balans minus het totaal van het vreemd vermogen).
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het bezwaar hierbij is dat een winst/verlies nu op de debetzijde van de balans wordt geplaatst.
Het betreft hier echter geen bezit, de winst (of verlies) is onderdeel van het eigen vermogen. Het is wezenlijk anders dan een rekening-courant verhouding, waarbij je het schuldig saldo aan de creditzijde of het batig saldo aan de debetzijde van de balans kunt plaatsen. Je zou dus uitkomen op een negatief eigen vermogen, dit wordt ook als zodanig op de balans vermeld. Dit betekent dat je een minbedrag op de balans krijgt, in dit geval van 23.987 (verliesbedrag) + het eigen vermogen (10.000), dus -/- 13.987.
Computoon
7 jaar geleden
Ik geef in mijn antwoord aan dat het eigen vermogen negatief is en D op de balans moet worden vermeld. Maar dan ontbreekt er m.i. nog wat info van vraagsteller om dat balanstechnisch correct te kunnen verwerken.
Eindbalans
Inventaris 1559 eindvermogen 10000
Website 300 verlies boekjaar - 23987
Liquide middelen 5724 onderhandse lening 21570

Balanstotaal 31570 31570

Becijfering/motivering
Afname geldmiddelen is 24276
Bij afschrijvingslasten, geen uitgaven 539
Totaal 24815
Echter verlies is 23987 dus 828 minder.
Dat moeten uitgaven zijn die geen last zijn dus ofwel activering ofwel in mindering passiefpost, dus aflossingen.
Er is niets geactiveerd dus aflossing op onderhandse lening, 22398-828=21570

Toegevoegd na 3 minuten:
einde boekjaar is er een vermogens tekort van 10.000- 23987=13987
Wellicht is er sprake van te activeren aanloopverlies, als er in boekjaar 2 opbrengsten zijn die aanwijsbaar toe te rekenen zijn aan kosten boekjaar 1
Dan sprake van vooruitbetaalde kosten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Volgens vraagsteller is op de lening niets afgelost dus mag dat niet in de berekening worden betrokken :-) Volgens mij missen we bedragen om het geheel sluitend te krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank. Inderdaad. Maar hoe heb jij de volgende cryptische informatie geInterpreteerd?
"Uiteindelijk hebben wij voor de eindbalans rekening courant ogheft dmv de liquide middelen"
Computoon
7 jaar geleden
Ik heb dat als volgt geinterpreteerd: Er is door (niet verder genoemde) transacties een rekening-courantschuld ontstaan en die is opgeheven door 'm af te lossen uit het bedrag aan liquide middelen dat op de beginbalans stond. Maar het cryptische gehalte blijft dan nog in stand. Want het presenteren van een balans waarbij je vreemd vermogen optisch laat verdampen door het af te boeken tegen een bezit: dat is een boekhoudkundige procedure waarvan ik nog nooit gehoord heb. Ik zou de oorspronkelijke opgave wel eens willen zien...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je een bezit verkoopt aan een geldgever dan gaat dat boekhoudkundig: Debet vreemde vermogen/schuld
Credit bezit, bijv. liquide middelen, .