ik heb een bijstandsuitkering. Hoe kan ik mij laten afkeuren?

ik heb een bijstandsuitkering, maar ben psychisch niet meer in staat goed te functioneren. Ik heb een burnout. Nu ben ik 52 jaar, heb een strafblad voor w en m. Als ik realistisch denk dan verwacht ik niet dat er ergens ook een werkgever op mij zit te wachten. Ik ben dus gewoon uitgerangeerd. Hoe kan ik mij laten afkeuren?. Dat zou een hoop nutteloze ambtenarenuren aan controles en gesprekken besparen. De kans dat ik aan het werk kom is immers nihil.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
30.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Afkeuren dat gaat niet zo maar. Dan moet je echt wel wat mankeren waardoor je niet meer kan werken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat wordt er bedoeld met: strafblad voor w en m?
Wetsovertreding en misdrijf?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe zou je weer normaal kunnen functioneren . Zou een betere vraag zijn . Wat voor cursussen of baantjes zou je nog wel kunnen uitvoeren . Wat kan jij nog voor de maatschappij terug doen . Denk niet wat kan Nederland uitkeringsland voor mij doen maar wat kan ik als ex-crimineel nog wel voor het land doen . Denk aan vrijwillers werk je komt dan mogelijk in een werk ritme enz en vandaar weer in het arbeids proces . Succes
tinus1969
7 jaar geleden
Het probleem is, dat juist ook 'afgekeurde mensen' (mensen die volledig arbeidsongeschikt zijn) tegenwoordig voortdurend worden herkeurd om te kijken of ze toch nog iets kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
JoanDarc,
w en m = wapens en munitie

Antwoorden (4)

Je kunt je niet laten afkeuren op basis van een "eigen" diagnose.

Als je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zou zijn geworden (als werknemer, is 80 tot 100 procent arbeidsongeschikt) had je een IVA-uitkering gehad van het UWV.

Bedenk verder dat de bijstand wordt betaald van belastinggeld en dat daar zorgvuldig mee moet worden omgesprongen.
Computoon
7 jaar geleden
Castle
7 jaar geleden
Waarom zet je "eigen" diagnose tussen aanhalingstekens? Het is gewoon een eigen diagnose.
Dat zal niet zomaar even snel gaan...daar gaat een lang traject aan vooraf en de uitkomst is meestal dat je altijd nog wel geschikt bent om werk te doen. 'Werken naar vermogen' is het tegenwoordige beleid.
Dat er vervolgens geen werk voor je is, daar hebben ze geen boodschap aan...zij volgen de richtlijnen en de wet in deze.
Gemeenten moeten wel proberen mensen vanuit de bijstand aan werk te helpen en verzinnen allerlei trajectjes.....ze hopen erop dat je vanuit vrijwilligerswerk aan een baan komt, maar dit is gebleken totaal niet te werken. Ja, het is een groot probleem geworden nadat de wet is aangepast en werkgevers makkelijker goedkope krachten kunnen inruilen voor duurdere.

Het kan natuurlijk voorkomen dat je vanuit de bijstand ziek wordt en dan heb je het recht om je ziek te melden omdat het je onmogelijk is geworden aan de sollicitatieplicht te voldoen. Zorg dan wel dat je een doktersverklaring hebt of een andere verklaring van een psychisch deskundige of andere medische specialist.
Je kunt ook voor alle zekerheid in een aangetekende brief je ziek melden en het ook op je werkbriefje vermelden.
De Sociale Diens zal dan om een keuring vragen om er zeker van te zijn dat je ziek bent. Na een keuring zal dan moeten blijken dat je daadwerkelijk te ziek bent om te werken of een reintegratietraject te volgen, een totale afkeuring zal nog maar heel zelden als uitkomst volgen.

Lees dit eens door;http://www.overlevingsgids.dds.nl/keuringen/ziekmelding.html
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus+
Wat je precies bedoelt met 'af laten keuren' is me niet duidelijk, maar als je Bijstand ontvangt, ben je blijkbaar niet arbeidsongeschikt geworden op een moment dat je verzekerd was voor WIA (of vroeger: WAO) of dat je recht had op Wajong. Als je daar namelijk recht op hebt, heb je geen recht op Bijstand.

Binnen de WWB wordt echter ook gekeken naar iemands arbeidsmogelijkheden en als die er niet zijn, kan er een vrijstelling van de sollicitatieplicht worden gegeven, of een ontheffing van een deel van de arbeidsplicht. Ook is het mogelijk om via de gemeente beoordeeld te worden op je beperkingen om in aanmerking te komen voor bepaalde reïntegratieinstrumenten.

Nu geldt er binnen de WWB sowieso een informatieplicht, dat wil zeggen dat je de gemeente op de hoogte moet houden van relevante veranderingen in je omstandigheden. Als je bij aanvang van de uitkering normaal belastbaar was en je dat nu niet bent, dan moet je dat melden bij de gemeente. Wanneer je langdurig iets mankeert, kan de gemeente een medisch adviseur inschakelen om je beperkingen te beoordelen. Neem naar zo'n afspraak alle relevante medische stukken die in je bezit zijn alvast mee. Je bent overigens verplicht om waar mogelijk aan je herstel te werken, dus bij een burn-out zal ook gevraagd worden naar het behandelplan en zal men je eventueel op een later tijdstip opnieuw beoordelen. Een burn-out betekent gelukkig niet dat je nooit meer in staat zult zijn om te werken.

Dat een werkgever niet op je zou zitten te wachten betekent trouwens in geen enkele regeling dat je (daar door) arbeidsongeschikt bent. Dan zou de mate van arbeidsongeschiktheid bepaald worden door de werkloosheidscijfers in plaats van de functionele beperkingen, en dat is niet het geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
52 is erg jong om achter de geraniums te gaan zitten. Geef aan je consulent aan dat je nu niet kunt werken ivm burn-out. die zal dan een keuring inzetten, en je daarna ws. verplichten behandeling te zoeken. Dan kun je een periode worden vrijgesteld van de sollicitatieverplichtingen. In de tussentijd zul je waarschijnlijk onbetaalde arbeid moeten doen. Van op de bank zitten wordt niemand beter.