Zijn de kosten van een privé auto met reclame bestickering te declareren?

Ik heb een webshop en een vaste baan. Nu wil ik mijn privé auto bestickeren met reclame van mijn webshop. Kan ik dan onderhoud-, brandstof- en aanschafkosten declareren van de auto?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (1)

De auto is een fiscaal mijnenveld.

Wat het bestickeren betreft, zeg ik "ja". Dat zijn kosten die zakelijk gemaakt zijn voor de webshop.

Als de webshop nog geen "echt" bedrijf is, maar iets dat je "erbij" doet, zitten deze kosten dan verpakt in het "resultaat uit andere werkzaamheden" dat je opgeeft op de aangifte Inkomstenbelasting. Als het goed is, is dat resultaat een positief bedrag, want anders heb je niets verdiend met de shop.

Toegevoegd na 18 minuten:
Is het resultaat uit "overig werk" (je webshop in dit geval) negatief en blijft dat naar verwachting zo, dan moet je het niet opnemen. De Belastingdienst zal anders zeker vragen gaan stellen. (Begrijpelijk).

Van al de andere kosten, zeg ik: nee. Die zijn niet voor de webshop gemaakt. Je rijdt niet rond voor de webshop maar maakt toevallig reclame voor de shop terwijl je de auto voor een ander doel gebruikt.

Zou je nu met je auto een pakket brengen naar een klant van de webshop, dan zijn de kosten weer wel voor de shop gemaakt. (Je zou ze dan weer als kosten kunnen rekenen tegen eur 0,19/km)

Als de webshop fiscaal een gewoon bedrijf is, heb je boekhoudplicht. Als het een eenmanszaak is krijg je "winst uit onderneming". Afhankelijk van een flink aantal voorwaarden ben je dan ook ondernemer voor de inkomstenbelasting en/of de btw. (Dat laatste ben je vlugger). Je kunt dan (weer met een hoop regels) een auto hebben op naam van het bedrijf -met aanvullende regels voor het privegebruik- of een auto in prive waarvan je de zakelijke kosten in de boekhouding van het bedrijf boekt. In geen enkel geval is de aanschaf van de auto rechtstreeks als kosten in de administratie te verwerken. Dat moet gebeuren gespreid over een aantal jaren, als afschrijvingskosten.

Advies: heb je geen tijd of zin om je t.z.t
te verdiepen in deze materie, schakel dan tijdig een financieel-administratief iemand in, al was het maar voor het inrichten en tussentijds controleren van de administratie.
Computoon
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Erg goed antwoord. +