moet mijn werkgever het kwartier dat ik verplicht eerder op mijn werk moet zijn betalen?

Ik ben van de week aangenomen bij de Zeeman. Hier geldt de CAO mode en sportdetailhandel. Mijn filiaalmanager wil dat ik een kwartier/ halfuur van tevoren aanwezig ben op een werkdag en ook een kwartier na werktijd. Dit is om op te starten en het afsluiten van de winkel, dus ik voer dan ook al werkzaamheden uit. Zij zegt dat dit wettelijk 'verplicht' is in een winkel, dat je een kwartier opstart en uitloop tijd hebt waarin je de winkel opstart en afsluit. Klopt dit? Ik heb er zelf niets over kunnen vinden namelijk.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.1K
Powergen
7 jaar geleden
Of het wettelijk bepaald is lijkt me sterk, maar als je in een winkel werkt is het doodnormaal dat je eerder bent dan de opensingstijden, en ook later naar huis gaat dan wanneer de winkel sluit. Er moet bijvoorbeeld nog geld worden geteld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij ons bedrijf heeft de fnv dit uitgevochten en wij krijgen dat eerste kwartiertje betaald. Sinds dient hoeft er ook nog maar 1 persoon een kwartiertje eerder te komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ik snap dat er dan werkzaamheden verricht moeten worden en dergelijke, maar bij de v&d kreeg ik dat gewoon betaald.. dus ik snap niet waarom we dat dan niet uitbetaald krijgen aangezien als je al 2 dagen werkt, feitelijk een uur langer bezig bent dan dat je betaald krijgt. En aangezien ik minimum loon krijg, betalen ze me niet genoeg omdat ik met deze extra onbetaalde kwartiertjes eigenlijk onder minimum loon aan het verdienen ben, omdat ik het niet betaald krijg....

Antwoorden (1)

Dat je eerder aanwezig moet zijn dan de winkel voor klanten open gaat en later weg bent dan de winkel voor klanten sluit, is niet op basis van een wet maar op basis van gezond verstand.

Dan de vergoeding. De CAO is (vind ik) wat vaag betreffende sommige uren. Een verplichte aanwezigheid voor de werkgever geldt als werktijd maar dat geldt weer niet voor een "incidentele en niet van tevoren geplande beperkte overschrijding van de ingeroosterde uren".

Maar goed, ik ga ervanuit dat het "openings- en afsluitingskwartier" structureel zijn en dus tot de werktijd behoren. Die zouden dus gewoon tot je basisuren moeten horen en betaald moeten worden. Ik ben niet thuis in de praktijk van de detailhandel maar ik vermoed (uit verschillende vragen op internet) dat daar "hier en daar" mee gesjoemeld wordt.

Dan is er nog een erg ingewikkelde regeling bedacht. Gedurende een periode van 12 maanden wordt gekeken wat de feitelijke werktijd is en wat het aantal basisuren was. Die terugkijkperiode noemt men de referteperiode.
Als nu de feitelijke werktijd meer was dan het aantal basisuren dan krijg je die uren uitbetaald OF je hoeft ze minder te werken in de 6 maanden na afloop van de referteperiode.

Sla de CAO na op de inhoud van al deze begrippen.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Dat het kwartier openings en afsluit tijd er eventueel bij hoort snap ik, want we moeten nog werkzaamheden uitgevoerd worden. Maar het er niet van betalen aan iemand die minimum loon krijgt en dus feitelijk dan nog minder verdient vind ik niet redelijk. Ik had nog een vraag over de feitelijke werktijd. ik heb een 12-32 uren contract, dus 12 basisuren? Ik neem aan dat ik zelf mijn feitelijke werkuren moet bijhouden?
We hebben een in- en uit klok systeem.
Computoon
7 jaar geleden
Ik raad je aan art. 4.2 van de CAO erop na te slaan. Daarin staan een aantal begrippen. Bij "basisuren" staat:
"Werkgever en werknemer kunnen een flexibele inzet afspreken. In dat geval wordt in de arbeidsovereenkomst vermeld hoeveel uur de medewerker gemiddeld per week werkt. Dit zijn de contracturen ofwel basisuren en deze gelden als uitgangspunt voor het flexibel werken." Maar dat helpt je vermoedelijk niet veel verder. Zo'n contract als jij hebt, wordt wel een min-maxcontract genoemd. 12 uren zijn gegarandeerd (moeten altijd betaald worden) en meer dan 32 uur hoef je niet te werken. Wat dan de contracturen zijn? Ik durf het niet te zeggen. De uren behoren door je werkgever te worden geregistreerd maar het kan nooit kwaad deze ook zelf te administreren, om er een extra controle op te hebben. De CAO komt op mij een beetje "zuinig" over. Als je er vragen over hebt, kun je bijv. contact opnemen met iemand van de personeelsvertegenwoordiging, de ondernemingsraad, de afdeling personeelszaken (of hoe die bij jullie ook mag heten) of een vakbond waar je lid van bent.