Zijn er alternatieven voor de bitcoin ?

Ik hoorde onlangs dat er verschillende soorten e-geld zijn? Ik ken alleen de bitcoin, van naam.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De naam is cryptocurrency en er zijn er al tientallen:
https://www.cryptocoincharts.info/coins/info

Antwoorden (3)

Alternatieven voor de bitcoin:

De Litecoin (LTC)
Marktaandeel: $623,675,527.
De Litecoin is in feite in op veel vlakken goed te vergelijken met de Bitcoin. De Litecoin wordt gezien als het jongere en eigenzinnigere broertje van de Bitcoin en werd in 2008 door Charles Lee op de markt gebracht. In tegenstelling tot de Bitcoin is de Litecoin nog vrij goed zelf te genereren (minen) voor de ‘doorsnee’ consument. De Litecoin wordt veel gebruikt om Bitcoins te kopen, desondanks stijgt de munt over de afgelopen maanden behoorlijk in waarde.
Litecoins kunnen sneller geproduceerd worden, de transacties worden sneller verwerkt en er zitten wat verschillen in de algoritmes ten opzichte van de Bitcoin. De Litecoin is door de productie van nieuwe blocks (4x zo snel) beter geschikt voor kleine transacties, veel extra informatie over de LTC is hier te vinden.

De Peercoin (PPC)
Marktaandeel: $121,914,601
De Peercoin is de volgende interessante optie. De Peercoin is door Sunny King in 2012 op de markt gezet als een veilige en duurzame variant van andere cryptocurrencies. Het netwerk van de Peercoin zou volgens eigen zeggen door de innovatieve opzet veel minder energie verbruiken en ze laten zich voorstaan op de verhoogde veiligheid. Verder beloont de Peercoin community gebruikers op verschillende ‘duurzame’ manieren.
Bij de Peercoin wordt voorkomen dat mensen massaal ‘minen’ door het Proof of Stake Systeem.
De PPC maakt slechts gebruik van 30% van de energie die de Bitcoin gebruikt bij het produceren van de munten; er is een vaste ingebouwde inflatie van 1% per jaar en wanneer meer wordt gemined stijgt ook de inflatie. Zo wordt het minen enigzins geremd en krijg je geen absurd energie verbruik zoals de Bitcoin heeft met $150.000 aan stroomkosten per dag.

De Dogecoin (DOGE)
Marktaandeel: $58,179,074
De Dogecoin verscheen pas in december 2013 op de kaart.
De Dogecoin is gebaseerd op de publiekelijk beschikbare Bitcoin broncode maar gebruikt net als Litecoin een speciaal script waarmee wordt voorkomen dat speciale mining uitrusting ingezet kan worden. Ook de Doge is sneller te minen en door de waarde beter geschikt voor kleine transacties, het is nu nog wachten totdat dit initiatief breder geaccepteerd wordt.
Het geheim achter de Dogecoin? De marketing met de Shiba Inu hond, de slogans, de bereikbaarheid en ze nemen zichzelf niet te serieus. De munt is goedkoop en je hebt al zo’n 10.000 Dogecoins voor slechts €10,-.
7 jaar geleden
Er zijn ongeveer 1100 alternatieven, genaamd altoins. Sommige zijn heel slecht, andere zijn op de goede weg. Dat zijn de uitzonderingen.

Mijn favoriet is de Gulden, jawel, genaamd zoals onze geliefde oude munt.
Informatie vind je op gulden.com. Daar kun je ze kopen evenals op diverse andere plaatsen zoals https://www.guldentrader.com. Uitgeven kun je ze uiteraard en verkopen voor euro's kan ook.

Lees je goed in voordat je met een altcoin bezig gaat. Menig mens heeft er al veel mee verloren, ik inclusief. Daarnaast kun je ook goed gokken zoals met de Gulden en je verlies in winst omzetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inmiddels zijn er tienduizenden alternatieve cryptocurrencies, ook wel altcoins genoemd. Daarnaast zijn veel banken bezig met digitaal geld onderzoeken, zo kijkt de Europese Centrale Bank naar een digitale euro. Je hebt ook nog stablecoins, die volgen de waarde van een onderliggend goed, zoals de waarde van de dollar. Er zijn dus enorm veel alternatieven, en dat is waarom het enorm belangrijk is om eerst goed onderzoek te doen voordat je ergens in investeert.