Hoeveel NETTO houdt men maandelijks over met een bijstandsuitkering?

Ik krijg verschillende schema's en overzichten te zien van Rijksoverheid t/m financiële websites. Waar van een redelijk netto bedrag wordt gesproken.

Echter ken ik iemand waarbij dit maandelijkse netto bedrag nogal afwijkt van de (netto) bedragen die op internet worden gedeeld.

Zijn er misschien mensen die ipv deze links en websites te delen eigen ervaringen kunnen beschrijven wat er dan precies op je bankrekening wordt bijgeschreven als andere bedragen er al vanaf zijn getrokken?

Betreft in mijn verhaal een alleenstaande vrouw, zelfstandig wonend en onder de pensioengerechtigde leeftijd.

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De bedragen die je op diverse sites ziet staan voor de bijstand zijn al nettobedragen. Daar gaat dus niets meer vanaf. Het kan wel zijn dat iemand een lager bedrag krijgt dan daar vermeld is. Maar dan is er bijv. nog een ander inkomen/uitkering, waardoor de bijstand alleen aanvult tot op bijstandsniveau. Toegevoegd na 6 uur: Met de strook erbij: Eur 977.15 is de "volle" bijstandsuitkering inclusief vakantiegeld pet maand voor een alleenstaande vanaf 21. Van dat bedrag gaat euro 48.86 "in de pot" om t.z.t. als vakantiegeld te worden uitgekeerd. Zonder bijzonderheden zou deze vrouw dus maandelijks ontvangen: 977,75 -/- 48.96 = 928.29. Ze ontvangt echter van een andere instantie nog een bedrag dat als "pensioen" is vermeld. Zij zou zelf moeten weten van welke instantie. Dat bedrag wordt gekort. De bijstand vult hoogstens aan tot bijstandsniveau . Toegevoegd na 6 uur: Dikke vingers. 977,15 - 48,86 = 928,29 Toegevoegd na 6 uur: Normaliter zou deze vrouw dus krijgen: 928,29 minus dat pensioen, want dat zijn inkomsten. Echter: een deel van wat erover is, maakt de gemeente over naar het budgetbeheer van de stadsbank. Het lijkt op een aflossing vanwege een schuldsaneringsregeling o.i.d. maar ook dat zou deze vrouw moeten weten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100