Hoeveel NETTO houdt men maandelijks over met een bijstandsuitkering?

Ik krijg verschillende schema's en overzichten te zien van Rijksoverheid t/m financiële websites. Waar van een redelijk netto bedrag wordt gesproken.

Echter ken ik iemand waarbij dit maandelijkse netto bedrag nogal afwijkt van de (netto) bedragen die op internet worden gedeeld.

Zijn er misschien mensen die ipv deze links en websites te delen eigen ervaringen kunnen beschrijven wat er dan precies op je bankrekening wordt bijgeschreven als andere bedragen er al vanaf zijn getrokken?

Betreft in mijn verhaal een alleenstaande vrouw, zelfstandig wonend en onder de pensioengerechtigde leeftijd.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De bedragen die je op diverse sites ziet staan voor de bijstand zijn al nettobedragen. Daar gaat dus niets meer vanaf.

Het kan wel zijn dat iemand een lager bedrag krijgt dan daar vermeld is. Maar dan is er bijv. nog een ander inkomen/uitkering, waardoor de bijstand alleen aanvult tot op bijstandsniveau.

Toegevoegd na 6 uur:
Met de strook erbij:
Eur 977.15 is de "volle" bijstandsuitkering inclusief vakantiegeld pet maand voor een alleenstaande vanaf 21. Van dat bedrag gaat euro 48.86 "in de pot" om t.z.t. als vakantiegeld te worden uitgekeerd. Zonder bijzonderheden zou deze vrouw dus maandelijks ontvangen: 977,75 -/- 48.96 = 928.29.
Ze ontvangt echter van een andere instantie nog een bedrag dat als "pensioen" is vermeld. Zij zou zelf moeten weten van welke instantie. Dat bedrag wordt gekort. De bijstand vult hoogstens aan tot bijstandsniveau .

Toegevoegd na 6 uur:
Dikke vingers. 977,15 - 48,86 = 928,29

Toegevoegd na 6 uur:
Normaliter zou deze vrouw dus krijgen: 928,29 minus dat pensioen, want dat zijn inkomsten.

Echter: een deel van wat erover is, maakt de gemeente over naar het budgetbeheer van de stadsbank. Het lijkt op een aflossing vanwege een schuldsaneringsregeling o.i.d. maar ook dat zou deze vrouw moeten weten.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt. Zij weet dit uiteraard. Dit is een klein nabestaandenpensioen van haar ex-man wat zij al tien jaar ontvangt en een doorlopend krediet van de stadsbank. Helder tot zover... Echter wat ik mij afvraag is het bedrag dat nog in mindering wordt gebracht. Namelijk die 'werkgeversheffing.' Zelf dacht ik dat dit normaal al verekend is wanneer je die 977 ontvangt. Daar bleef ik steken, maar schijnbaar klopt dit dan dus toch.. Bedankt voor je uitleg.
Computoon
7 jaar geleden
Het verbaast me dat de werkgeversheffing zvw (zorgverzekeringswet) hier op de strook staat want voor de berekening doet het niets. Dit is een bedrag dat de werkgever (meer in het algemeen gesproken de inhoudingsplichtige, in dit geval de gemeente) moet ovetmaken aan de Belastngdienst, die er weer voor zorgt dat het in de pot van de zorgverzekeringswet terecht komt. Het is dus geen inhoding maar een afdracht. Een bedrag dat de gemeente geld kost boven de hoogtr van de uitkering. Voor "gewone" werknemers draagt de werkgever o.a. 7.75 procent over het fiscaal loon af hiervoor, naast de premies voor bijv. ww en wia. Die zie je ook niet op je salarisstrook terug maar het zijn wel kosten voor de werkgever bovenop alles wat als "loon" telt.