Waarom wordt op een sollicitatieformulier naar je nationaliteit gevraagd?

Dat is toch niet van belang bij een baan

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Amadea
8 jaar geleden
Wel als het spreken van een bepaalde taal als moedertaal gewenst is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dan begrijp ik het, maar bijv. bij bijbaantjes bij de Jumbo of Albert Heijn is het denk ik niet van belang en daar wordt het ook gevraagd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ingezetene van het koninkrijk der Nederlands val je als Nederlander ook onder het Nederlands belastingstelsel, voor een buitenlander is dat niet het geval, en dat brengt extra rompslomp met zich mee, je kunt als buitenlander ook niet zomaar aan het werk in Nederland, daarom willen ze graag je nationaliteit bevestigd zien...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Amadea
Als dát de (gegronde) reden is, dan kun je toch gewoon eisen: spreekt (accentloos) Nederlands ! Ik ken diverse mensen die een buitenlands paspoort hebben, maar wanneer je alleen op hun stem afgaat heb jij er geen idee van dat ze in een ver buitenland geboren zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea,
Komt bij dat nationaliteit niets zegt over hoe goed je je moedertaal (of welke) spreekt. :)
Erna55
8 jaar geleden
Je nationaliteit hoort bij je identiteits-gegevens.
Het is niet de werkgever die hier belang bij heeft, het is de wetgever die dit vraagt. Je hebt veel van deze gegevens niet nodig voor je werk. Op welke dat je jarig bent, maakt ook niet uit of je je werk goed kunt doen.
Toch maakt is je geboortedatum deel van je identiteit.

Antwoorden (2)

Dat is nodig in verband met de Wet Arbeid Vreemdelingen. Er gelden verschillende regels voor Nederlanders en niet-Nederlanders, daarom is het van belang om dit te weten.
8 jaar geleden
Om te voorkomen dat er illegale werknemers worden aangenomen. Mensen die geen Nederlandse verblijfsvergunning hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
crispy
8 jaar geleden
het opgeven van je nationaliteit heeft toch niets te maken met legaal of illegaal? En de vraag gaat niet over een verblijfsvergunning.