Valt de vakantietoeslag onder de sociale lasten op een personeelsbegroting?

Goedemiddag!

Na het schrijven van mijn personeelsplan moet ik een personeelsbegroting maken n.a.v. de te verbeteren punten binnen een bedrijf.

Nu heb ik een schema gemaakt per maand, voor 1 jaar met het inzetten van de oproepkrachten binnen het bedrijf. Nu hoef ik niet gedetailleerd alles aan te geven en heb ik het volgende staan:

Januari Februari Maart Etc.
Personeel
Oproepkrachten € 1.268,56 € 301,44 € 376,80
Sociale lasten(30%) € 380,57 € 90,43 € 113,04

Nu luidt mijn vraag: Valt de vakantietoeslag ook onder de 30% van de sociale lasten? Of moet ik deze er apart bij vermelden.

Het kosten van de oproepkrachten is overigens bruto.

Alvast heel erg bedankt voor de genome moeite om mij verder te helpen!!

Groetjes Léonie

P.S. In mijn vraagvoorbeeld zie ik dat mijn schema is versprongen, dit krijg ik ook niet meer goed.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Maandelijks het vakantiegeld apart dan ook vermelden.

Antwoorden (1)

Vakantietoeslag is een vast percentage van het brutoloon. Sinds 1 januari 2006 is het zelfs verplicht om de opbouw van het vakantiegeld (de vakantietoeslag) te vermelden op de aangifte loonheffingen. Het loonprogramma zal dus zeker iedere maand per werknemer het opgebouwde vakantierecht uitrekenen. Daarom moet dit ook iedere maand meenemen in je begroting. Dus : als het brutoloon in februari € 301,44 is, is het opgebouwde vakantietegoed (8%) € 24,12. Dit wordt over het algemeen apart opgenomen op een balans als "nog te betalen vakantiegeld". Dat zou ik in jouw geval ook doen: apart opnemen als "vakantiegeldtegoed" of een dergelijke omschrijving. Het opgebouwde vakantietegoed valt NIET onder de sociale lasten. Dat zijn: werkgeversbijdragen sociale verzekeringen en werkgeversbijdragen pensioenpremies.