Mag een bedrijf bij de 1e herinnering meteen 7,50 administratiekosten rekenen?

Ik was een paar dagen weg en vandaar dat ik al mijn rekeningen 9 dagen te laat heb betaald. Geen enkel bedrijf doet daar moeilijk over. Maar Techem (van de radiatormetertjes) rekent meteen 7,50 euro administratiekosten. Ik ben dus 9 dagen te laat, maar ze sturen vandaag pas de 1e herinnering met deze extra kosten. 5 dagen later dus. Als ze goed hadden gekeken dan was het toch wel duidelijk dat ik al betaald heb.
Het gaat over het voorschot van April 2010.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dit hangt ook ad van de betalingstermijn na het ontvangen van de nota. Is die 30 dagen dan is er geen reden om je betalingen niet vooraf in te boeken (via internet bankieren kun je ook datum voor opdracht vooraf meegeven).
Praat je over een nota met betalen binnen 14 dagen dan is elke verhoging onredelijk aangezien iemand makkelijk 3 weken weg kan zijn.

Daarnaast speelt ook mee het afdrukken van die aanmaningsherinnering met kosten tov de datum van betaling. Drukken ze die herinnering af NADAT je betaald hebt is hun eigen verwerking niet op orde en kan je de rekening terecht aanvechten.
Ze behoren alle ontvangsten verwerkt te hebben bij het drukken van die herinnering en ze mogen jou niet verwijten dat hun eigen verwerking niet goed is. Een rente declaratie over te late betalingen is wat anders...die gaat in op de verval dag van de nota en loopt tot de werkelijke betalingsdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet betalen, laat ze het maar naar de rechter stappen. Dat verliezen ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag in principe op dit gebied afspreken met het bedrijf wat je wil. Als je (middels het accepteren van de algemene voorwaarden) akkoord bent gegaan met een evt verhoging bij te laat betalen, dan moet je betalen.

Als hier geen afspraken over zijn gemaakt (maw, staat niet in de algemene voorwaarden gespecificeerd), dan mag het bedrijf niet zomaar verhogen.

Dan zijn de gewone regels van het verbintenissenrecht van toepassing:
- aanmaning sturen met redelijk ultimatum
- daarna evt via de rechter vonnis krijgen, evt met wettelijke rente (is niet echt hoog). Evt verbintenis laten ontbinden
- vonnis evt ten uitvoer laten leggen door deurwaarder.

er bestaat in het burgerlijk wetboek wel een lijstje met voorwaarden die niet in de "algemene voorwaarden" van een bedrijf mogen worden opgenomen, maar zo uit mijn hoofd mag zo'n verhoging best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag alhoewel het niet echt netjes is. Aan de andere kant is het zo dat als je een nota krijgt meestal je betalingstermijn van ca 10 dagen hebt, als je 9 dagen weg gaat had je er beter aan gedaan deze van te voren te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit staat waarschijnlijk in hun algemene voorwaarden, maar een boetebedrag rekenen over een voorschot is denk ik absoluut aan te vechten! Ik denk overigens dat is je ze even belt en het uitlegd, dat ze best bereid zijn om je die 7,50 kwijt te schelden, zeker als je normaal gesproken altijd netjes op tijd betaald!