mogen schuldeisers beslag leggen op inboedel en of rekeningnummer van de stichting wat op jou naam staat ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me wel. Ze hebben toegang tot alles wat op jou naam staat.
Castle
9 jaar geleden
In beslagname gebeurt door een deurwaarder. Niet door een incassobureau en niet door schuldeisers. Er zijn schuldeisers die dit wel kunnen doen maar dat zijn overheidsinstanties.
Als er al maximaal beslag is gelegd, hoeft u niet méér te betalen. U houdt immers recht op de beslagvrije voet. De schuldeiser die als eerste beslag heeft gelegd, zorgt voor de verdeling van het in beslag genomen geld onder de beslagleggers.
tinus1969
9 jaar geleden
@Castle, en wat is je punt? @robinhorvers; hoe kan een rekeiningnummer van eens tichting op jouw nama staan? Het staat op naam van de stichting , of van jou.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@robinhorvers, De rekening van een stichting kan inderdaad niet op een privénaam staan. Dan hoort er minstens een referentie bij te staan. Wat staat er in de statuten? Je bent dus penningmeester.Wie zijn de bestuursleden?

Antwoorden (1)

Als de schuldenaar niet betaalt of de betalingsregeling niet nakomt, is de schuldeiser bevoegd om beslag leggen. Dit mag, zoals gezegd, op alle vermogensbestanddelen of goederen van de schuldenaar. Waar beslag op wordt gelegd, is de keus van de schuldeiser. Een schuldeiser kan op grond van het vorderingsrecht beslag leggen op tegoeden van de schuldenaar bij een bankinstelling, de schuldenaar kan vanaf dat moment niet langer over dat tegoed beschikken, het tegoed wordt ‘bevroren’.
Het bankbeslag moet worden uitgevoerd door een deurwaarder.

Als de schuldeiser een incassobureau inschakelt om in zijn opdracht de schulden te innen dan betekent dit dat het contact vanaf dat moment via het incassobureau loopt, die één of meer aanmaningen stuurt naar de schuldenaar. Wanneer de aanmaningen niet (volledig) betaald worden, kan een deurwaarder worden ingeschakeld. Een incassobureau kan zelf géén loonbeslag leggen of beslaglegging uitvoeren, dat kan alleen via een deurwaarder, die daarvoor eerst een vonnis van de rechter nodig heeft.

Het oprichten van een Stichting dient via een notaris te gebeuren aangezien er een notariële akte vereist is. Er dienen statuten te worden opgemaakt waarin onder andere de naam van de Stichting en het doel van de Stichting worden opgenomen.
Naast het opmaken van een notariële akte zijn de bestuurders verplicht om de stichting te laten inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Als de schuldenaar beweert dat een rekening wel op zijn naam staat maar in feite de rekening is van de “Stichting” dan zal dat ergens uit moeten blijken.
Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets in de statuten - die verplicht zijn vastgelegd in de notariële akte - van de Stichting of dat het Bestuur van de Stichting hiervan op de hoogte is of hiermee akkoord is gegaan.
http://www.wetrecht.nl/stichting/