Mijn ex betaalt geen wettelijke rente over het te laat en nog openstaande bedrag wat afgesproken is. Hoe pak ik dit aan? Wettelijke indexering ook ?

Bij onze scheiding is in het convenant een bedrag afgesproken waar ik recht op heb (juli 2009). Helaas heeft mijn ex maar 1/3 op tijd betaald, een gedeelte in gedeeltes later en nu nog een gedeelte openstaan.
Nu heeft hij me medegedeeld dat hij het genoeg vindt en ik niet meer krijg.
Ook de wettelijke rente wordt niet betaald en de wettelijke indexering op de alimentatie wordt niet betaald.
Hoe pak ik dit aan om toch te krijgen waar ik recht op heb?
De alimentatie zelf betaalt hij wel op tijd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

EVen telefonisch contact opnemen met de advocaat die het convenant heeft opgesteld. Je vraagt dan of er uit het convenant logisch voortvloeit dat er inflatiecorrectie wordt toegepast, en of het ook logisch is dat hij rente moet betalen als hij te laat betaalt.
Mogelijk is de advocaat bereid je ex een brief te sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alvorens een juridische procedure op te starten zou ik eerst contact opnemen met "bureau rechtshulp" Deze kunnen je eventueel adviseren of het jou een financieel haalbaar plaatje kan opleveren. Daarna kun je eventueel met een advocaat een civiele procedure aanspannen tegen je ex. Persoonlijk denk ik dat dit haalbaar is maar... ik ben geen advocaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar hebben we een geweldige instantie voor, het LBIO; als je ex- op wat voor manier dan ook - in gebreken blijft kun je ze inschakelen en de inning aan hun overdragen, dit is geheel kosteloos! Kijk eens op onderstaande link voor alle info.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dit alleen voor allimentatie, dus kan vragenstelster daar alleen terecht voor de indexering die niet betaald wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALLE achterstallige betalingen, of het nu eenmalig of periodieke betalingen zijn maakt niet uit,ook het LBIO indexeert
Als er in het convenant staat dat de indexering niet voldaan hoeft te worden dan hoeft je ex niet te indexeren. Anders wel en kan je het LBIO inschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou tegen mij ex zeggen dat het veel rompslomp scheelt als hij gewoon over de brug komt.
Dat als hij het niet doet, de kosten alleen maar meer worden en dat het op die manier weggegooid geld is.
Niettemin zou het ook handig zijn als je ex dit daadwerkelijk kan opbrengen, ik kan niet in jullie situatie kijken, maar voor hetzelfde geld is er iets in de financie gewijzigd ??