ik wil eerder met pensioen en heb een gedeeltelijke wao uitkering kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.3K
ronron1212
9 jaar geleden
Hoe oud ben je dan?
SimonV
9 jaar geleden
Als je gedeeltelijk niet KUNT werken, krijg je een WIA-uitkering.
Als je helemaal niet meer WILT werken, krijg je natuurlijk ook geen uitkering meer.

Het beste antwoord

n de WAO- en WIA, noch in de fiscale pensioenwetgeving is een verbod op samenloop met een ouderdomspensioen voor 65 jaar of prepensioen opgenomen. Artikel 18 van de Wet LB bevat geen verbod op samenloop of een verplichting tot inbouw van de WAO- of WIA-uitkering. In de periode tot de pensioengerechtigde leeftijd zal een relatief hoger inkomen genoten worden door samenloop van de WAO- of WIA-uitkering met een pensioenuitkering.

Op het moment dat u de pensioendatum bereikt, treedt het ouderdomspensioen als inkomensvervangende uitkering in werking en vervalt het belang van de WAO- of de WIA-voorziening. De WAO- en WIA-uitkeringen eindigen pas op de pensioengerechtigde leeftijd.

Wie deels arbeidsongeschikt is, kan eerder met pensioen voor het deel dat hij nog werkt. Voor het arbeidsongeschikte deel kan hij niet eerder met pensioen. Tenzij afstand gedaan wordt van zijn WAO- of WIA-uitkering.

Gedeeltelijk met pensioen gaan vóó de pensioengerechtigde leeftijd is bereikt, is niet altijd mogelijk. Bij het ABP kan dat niet, bij het PME / PMT en bij SFZW kan dat wel. Het is dus van belang om in uw pensioenregeling na te zien of er wellicht een bepaling in staat die verhindert dat u ouderdomspensioen gaat ontvangen naast uw WIA-uitkering. Hopelijk dat uw pensioenverzekeraar u een duidelijk antwoord kan geven. In dit soort situaties wordt er nogal eens van het kastje naar de muur gestuurd. Dus pensioenverzekeraar naar UWV en omgekeerd.
fisbel