Is een fabrikant verplicht als ernaar gevraagd wordt op te geven wat de basisprijs voor een van hun producten is?

Bv. Coca Cola

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee,ook recpt bv niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er is daartoe geen wettelijke verplichting, bovendien weten de meeste fabrikanten dat niet precies en het hangt ook erg af van wat je de basisprijs noemt. Is dat met arbeidsloon, met vervoer, met reclame, met verpakking, met keuring, met ontwikkelkosten, etc. Je zult dus eerst moeten bedenken wat je precies wilt weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verplicht niet, maar een adviesprijs zullen ze best willen geven denk ik. Deze staat ook wel vaker in reclame afgedrukt. Als je tenminste met basisprijs, adviesprijs bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Utrecht
14 jaar geleden
De CAP (Consumenten Advies Prijs) is de verkoopprijs die de fabrikant adviseerd. Met deze CAP hebben zowel de fabrikant als de winkelier een aardige (=aantrekkelijke) marge. Deze adviesprijs heeft niets te maken met de werkelijke kostprijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zat ik in de verkeerde richting te denken
Nee, dat is de fabrikant niet verplicht. Net zo min om aan consumenten details van de receptuur (dus naam en leverancier van de grondstoffen) te geven.
En wat is een basisprijs?
De kostprijs bestaat naast de grondstoffen ook uit conversiekosten (=kosten van personeel, energie, afschrijving etc etc), verpakkingskosten, opslag&logistiek en tenslotte nog overhead (=kosten voor marketing, R&D, hoofdkantoor etc). Dus veel meer dan puur een optelling van de samenstelling.
Utrecht