Heeft het niet afmaken van een 2e master gevolgen voor de studiefinanciering?

Stel dat je 2 bachelors keurig hebt afgerond en je rond 1 master af. Klopt het dan je dan gewoon recht hebt op de prestatiebeurs (je hebt namelijk al een mastergraad gehaald)?

Toegevoegd na 8 minuten:
Even een aanvulling: je stond wel ingeschreven voor beide in studielink.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Hoeveel jaren lening prestatiebeurs na het behalen van je diploma omgezet worden in een gift, is afhankelijk van het diploma dat wordt behaald. Voor het behalen van een vierjarige studie (een studie van 240 studiepunten) geldt bijvoorbeeld dat vier jaar lening prestatiebeurs omgezet wordt in een gift. Of er nog een studie werd gedaan tijdens de andere studie (al of niet afgemaakt) is dus voor
de omzetting in een gift niet van belang. Het gaat erom of het diploma werd behaald voor de eerste studie. Hierbij gelden de volgende termijn van studiefinanciering (en gift bij behalen van het diploma)

HBO-bachelor: 4 jaar
WO-bachelor + WO-master 1 jaar: 4 jaar
WO-bachelor + WO-master 2 jaar: 5 jaar
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gaat het om het eerste diploma of maakt het niet uit welke van de twee masters je hebt afgerond, als je er maar een hebt afgerond. Met die vraag zit ik nog steeds na het lezen van jouw antwoord omdat je spreekt over een eerste diploma. Of bedoel je daarmee een diploma?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit je link maak ik op dat de volgorde niet van belang is. Wo bsc + msc is vier jaar stufi, en het zou dan niet uitmaken welke msc je (eerste hebt gedaan of je die eerste wel of niet hebt afgemaakt) hebt gedaan, vermoed ik. Bedankt voor je input, ik hoor graag of mijn interpretatie klopt.
fisbel
9 jaar geleden
1 studie moet afgerond zijjn.Vier jaren studiefinanciering worden dan gift.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, prima. Dan maakt dus het niet uit welke WO master, als het er maar een is! Bedankt voor je antwoord en reactie

Andere antwoorden (1)

Het is afhankelijk van de periode waarin je je master hebt afgerond. Verder maakt het ook nog uit of we spreken van een HBO-bachelor of een WO-bachelor.

Tegenwoordig is het zo dat je recht hebt op een prestatiebeurs na een WO-bachelor voor de periode dat er voor de master staat. Vaak is dit 1 jaar (voor onderzoeksmasters 2 jaar). Na een HBO-bachelor is er geen recht op een prestatiebeurs meer, dan kun je alleen nog lenen.

Dat je twee bachelors hebt afgerond staat hier in principe los van, wat van belang is, is hoelang je over deze bachelors hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank, gaat om alles wo. Ik wil graag checken of als, ik een van de twee masters niet afmaak, ik dan nog wel de vier jaar kwijgtscholden krijg (er is dan dus zowel een bsc als msc behaald in de casus).