Opzegtermijn na ontslag is ingegaan, nu is er geen werk meer. Mag mijn baas verplichten vak.dagen hiervoor op te nemen?

Het bedrijf waar ik voor werk stopt deels en wordt deels overgenomen. Mijn functie komt hierdoor te vervallen vandaar het ontslag. Nu is mijn opzegtermijn ingegaan maar er is geen werk meer. Ik hoef ook niet te komen werken, ik heb dus nog wel vakantie dagen staan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee. Het niet aanwezig zijn van werk is een risico van de werkgever, ook wel leegloop genoemd. De werkgever kan dan niet gedwongen vakantiedagen laten opnemen. (Verplichte vakantiedagen zijn wel mogelijk maar die moeten vantevoren schriftelijk worden vastgelegd.

Er zijn 2 opties: je neemt vrijwillig vakantiedagen op en blijft doorbetaald worden tot het einde van de opzegtermijn.
Of je blijft werken c.q. tegen je zin thuiszitten zonder afschrijven van dagen en laat het dagensaldo uitbetalen aan het einde van het dienstverband.
De keuze tussen deze twee opties moet je maken in overleg met de werkgever.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook bij de laatste optie moet je loon worden doorbetaald.

De eerste optie heeft het voordeel dat je ondertussen al ergens anders kunt beginnen met werken omdat niet het risico bestaat dat de werkgever je toch van thuis terugroept, waarna je uiteraard verplicht bent te komen.
Computoon
9 jaar geleden
Er is een verschil tussen individuele afspraken tussen werkgever en werknemer.
Deze worden gemaakt in contracten en zijn gevangen in wetten. Dus wat mag een werkgever wel en wat mag een werkgever niet eenzijdig.
Want uit de vraag blijkt dat het gaat om een eenzijdige afspraken en aanspraken.

Er is ook zo iets als collectieve afspraken voor groepen van werknemers en de werkgever.
Nu kan er in kader van de sociale plan en afwikkeling van de verplichten van de werkgever met de OR, de vakbonden en/of UWV collectieve afspraken gemaakt zijn over de vakantiedagen.

Ik zou even contact op nemen met de OR als die er is of met de vakbond en/of UWV of er wat geregeld is.

Een werkgever dient wel uit zichzelf te melden op welke gronden en afspraken zij dit vraagt van haar werknemers.

Als er geen OR is, dan zou ik toch over deze en andere kwesties je collega's benaderen hoe zij er overdenken en wat zij denken wat redelijk is. Alleen sta je zwakker dan gezamenlijk.

Ook zijn er afspraken gemaakt met het bedrijf (en de OR ervan) welke jullie bedrijf overneemt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tot het uit gezocht is wel elke dag je melden bij je werkgever. En je kunt in de tijd van je werkgever dit uit zoeken. Ook kun je in de tijd van je werkgever zoeken naar de volgende uitdaging.