wat te doen als je werkt maar eigenlijk arbeidsgehandicapt bent?

Mijn zoon ,20 jaar werkt,half jaar contract,het gaat niet goed , heeft ptss,kan de werkgever zelf bij uwv aankloppen om hem te laten keuren ??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je zoon PTSS heeft (Post Traumatisch Stress Syndroom), is een behandeling van een psychiater, psycholoog en/of een therapeut noodzakelijk. Hoewel PTSS behoorlijke invloeden op je dagelijkse sociale leven en op je werk kan hebben, spreekt men in dit geval echter niet over een 'arbeidshandicap'. Met een goede, toepasselijke therapie is PTSS goed te behandelen cq. te genezen. Als werken echter (tijdelijk) niet meer mogelijk is, raad ik je zoon aan om zich ziek te melden om zich volledig op de therapie te kunnen richten. Dat kan met een telefoontje naar de werkgever. Deze meldt de ziekmelding bij het UWV. Het UWV betaald het salaris door zolang dit door een bedrijfsarts nodig wordt geacht. Je zoon zal zich dan regelmatig moeten melden (verantwoorden) bij de bedrijfsarts. Deze kan mede bepalen of de reden van de ziekmelding gegrond is en hoelang hij dit nodig acht. Met de huidige regelgeving kan het UWV het 'ziekengeld' tot 2 jaar blijven uitbetalen. Ook zal hij intussen door diverse bedrijfsartsen worden onderzocht of het werken weer opgepakt kan worden. Na 2 jaar ziektewet zal je zoon gekeurd worden en afhankelijk van de ernst op dát moment van de PTSS, geheel of gedeeltelijk worden afgekeurd in de vorm van een WIA of WAO uitkering. Dit bedraagt 70% van het laatst vediende loon. Word je zoon gedeeltelijk afgekeurd, bijvoorbeeld voor 35%, dan zal hij nog voor 65% aan het werk moeten en vult het UWV zijn loon aan. Is je zoon, na twee jaar nog steeds niet capabel om te gaan werken dan zal hij volledig (85% - 100%) worden afgekeurd. Er bestaat dan ook geen sollicitatieplicht meer voor hem. Ik wens je veel sterkte hiermee!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100