wat te doen als je werkt maar eigenlijk arbeidsgehandicapt bent?

Mijn zoon ,20 jaar werkt,half jaar contract,het gaat niet goed , heeft ptss,kan de werkgever zelf bij uwv aankloppen om hem te laten keuren ??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Als je zoon PTSS heeft (Post Traumatisch Stress Syndroom), is een behandeling van een psychiater, psycholoog en/of een therapeut noodzakelijk. Hoewel PTSS behoorlijke invloeden op je dagelijkse sociale leven en op je werk kan hebben, spreekt men in dit geval echter niet over een 'arbeidshandicap'. Met een goede, toepasselijke therapie is PTSS goed te behandelen cq. te genezen. Als werken echter (tijdelijk) niet meer mogelijk is, raad ik je zoon aan om zich ziek te melden om zich volledig op de therapie te kunnen richten.

Dat kan met een telefoontje naar de werkgever. Deze meldt de ziekmelding bij het UWV. Het UWV betaald het salaris door zolang dit door een bedrijfsarts nodig wordt geacht. Je zoon zal zich dan regelmatig moeten melden (verantwoorden) bij de bedrijfsarts. Deze kan mede bepalen of de reden van de ziekmelding gegrond is en hoelang hij dit nodig acht. Met de huidige regelgeving kan het UWV het 'ziekengeld' tot 2 jaar blijven uitbetalen. Ook zal hij intussen door diverse bedrijfsartsen worden onderzocht of het werken weer opgepakt kan worden.

Na 2 jaar ziektewet zal je zoon gekeurd worden en afhankelijk van de ernst op dát moment van de PTSS, geheel of gedeeltelijk worden afgekeurd in de vorm van een WIA of WAO uitkering. Dit bedraagt 70% van het laatst vediende loon.

Word je zoon gedeeltelijk afgekeurd, bijvoorbeeld voor 35%, dan zal hij nog voor 65% aan het werk moeten en vult het UWV zijn loon aan. Is je zoon, na twee jaar nog steeds niet capabel om te gaan werken dan zal hij volledig (85% - 100%) worden afgekeurd.

Er bestaat dan ook geen sollicitatieplicht meer voor hem.

Ik wens je veel sterkte hiermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Waar haal je deze wijsheid vandaan het gaat om een arbeidsgehandicapt en jij komt met een ziekte als of dat de enige mogelijkheid is. Verder betalen de meeste werkgevers tegenwoordig zelf het ziekte verzuim en niet het uwv.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar ik die wijsheid vandaan haal? Uit eigen ervaring. PTSS wordt door het UWV niet gezien als een arbeidshandicap maar spreekt men over een psychische aandoening (ziekte) die goed te behandelen en zéker ook te genezen is. Daarom spreekt het UWV in dit geval ook niet van een 'handicap'. Een handicap is een blijvende of chronische aandoening of als je klachten of aandoening niet (meer) te behandelen of te genezen is. Overigens heb je gelijk dat de mééste werkgevers zelf het ziekteverzuim betalen, echter in mijn geval kreeg ik mijn ziektewetuitkering van het UWV zelf overgemaakt omdat mijn werkgever (semi-overheid) buiten deze regeling valt. Door een wekelijkse, goede en gerichte therapie van ruim 2 jaar ben ik gelukkig weer voor 100% aan 't werk. Heb af en toe nog wel vage klachten maar daar kan ik goed mee leven én ook werken! Weliswaar met een handjevol antidepressiva per dag maar goed, ik ben toch weer aan 't werk. En bovendien, een iets genuanceerdere reactie op mijn antwoord zou je de volgende keer niet misstaan.
ronron1212
9 jaar geleden
wie zegt dat hij ptss heeft?
nielsjuh
9 jaar geleden
Ook goedemorgen.. De vraagsteller geeft zelf aan dat hij ptss heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212 Vraag eerst goed lezen voordat je commentaar op een antwoord geeft. Weet je overigens wel wat PTSS is of betekent? Denk 't niet. Dus éérst weten waarover je praat anders niet reageren.
ronron1212
9 jaar geleden
Goed van jou dat je weet wat ik niet weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@maria2010 Zeker heftig, ik weet er helaas alles van wat 't met je kan doen. Hopelijk heb je iets aan mijn advies en wens ik jou en je zoon veel sterkte toe.